GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 123

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 123

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

2.

Hfst.

III.

op eigen erf laten heerschen. Of wel

pogen

begrijpen,

te

Of

object aanbieden.

om

gevoelen

en zich

RESUMTIE.

59.

§

ze

kon

zelve haar eigen inhoud

zoodanig aan de Philosophie

als

ook op dat andere

te

denken èn haar begin,

terrein te

brengen waarover ,

dusver de Philosophie haar scepter had gezwaaid, Christelijke in

wetenschap tegen de heidensche over

twee eerste eeuwen nadat de Christelijke

de

was ingegaan

,

wordt

stellend resultaat

om

blijkt,

,

als

kon de roeping

eindelijk de Christelijke religie

èn haar eigen inhoud door

selen tot heerschappij

115

elk dezer drie beproefd

,

om

alzoo een

Reeds

te stellen. religie

de wereld

maar met het

teleur-

dat het Christelijk denken nog te zwak ontwikkeld

deze reuzentaak te ondernemen; en dat omgekeerd toch de

paganistische philosophie zich onmachtig betoont,

om

dom

eerste overspan-

in zijn vaart te stuiten.

Vandaar dat op de

het Christen-

ning, die in het Gnosticisme haar hoogtepunt bereikte, een tijdperk

van betrekkelijke geestesrust. De macht der Haeresie

volgt

blijkt

reeds meer te duchten te zijn, dan de invloed van de Philosophie

ook

haar Neo-platonischen vorm

in

van

zich

en het Christelijk denken trekt

algemeene terrein naar het enge erf der Theologie

het

Vooral het Manichaeïsme

terug.

,

te zullen meesleuren

,

dat een oogenblik de

in zijn vaart,

dwong

Kerk scheen

tot een rustig

indenken

van de Christelijke mysteriën zelven.

Gevolg hiervan was, dat de formeele studie der philosophie hulpmiddel voor intellectueele onderrichting wierd bijgehouden

deels

wat

met bewustheid terug wierd gedrongen; en dat

alle

om

het

als

inspanning van den denkenden geest er op gericht wierd,

Christendom

zelf

en vooral van missie

aanging,

Christelijk

dat

petrefact bleef liggen voor

de materieele philosophie deels ze was,

;

als

door

zijn

te

te

denken

practische leeren

denken draagt

,

in zijn

zijde,

verstaan.

samenhang

te doorzien

voor wat kerkinrichting en Dit

in het tijdperk

is

het karakter, dat het

der groote Conciliën en

der groote Kerkvaders, en gelijk het, voor wat de eigenlijke studie

aangaat, meer bepaaldelijk aan Augustinus zijn signatuur ontleende. Geestelijken

aan

de

moesten gevormd, de

heidensche

ketterij

moest teruggedreven,

philosophie moest het zwijgen opgelegd, en

voorts moesten de mysteriën van de Christelijke religie doorgedacht, in

verband gezet en

in

hun

sociale strekking begrepen; en al

wat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 123

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's