Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 299
Deel een. Inleidend deel
,,
Afd.
Johann August
§ 95.
De Theologie had
,
dusdoende
raakte
Hfst.
2.
zich
in
Kant
om
291
overgeleverde beteekenis van dit woord
meer
in
De
de klem.
van het slagveld teruggetrokken
de geloovige schare bijna geheel
De „Aufklarung" had
gaan.
NÖSSELT.
§ 95.
Nösselt.
de
al
III.
,
eigenlijke orthodoxie
en had haar invloed op
handen der
in
Piëtisten zien over-
Rationalisme banaal gemaakt.
het
ontstal aan de „ statutarische Theologie " het zegel der waarheid,
aan de hoede der Philosophie toe
dit
was door Lessing en Herder weer
vertrouwen.
te
geestdrift
voor de
religie
En
wel
gewekt
maar op een wijze, die de oude eruditio theologica tot bijkomstig ornament verlaagde. Zoo bleef dus alleen de Supranaturalistische school over, maar die door haar geven en nemen te zwak stond om zich te handhaven. Ze kon tegen den stroom niet langer op. Vandaar dat de beste Theologen dier dagen in de oude beteekenis van het woord, nog wel de zijde van het Supranaturalisme kozen, maar ,
ongemerkt telkens meer inhoud reele
omsloeg,
Deze
uit
de schaal van het supranatu-
van het natureele overtilden
die
in
en
het
,
tot ten leste
beginsel ook hen overheerschte.
rationalistische
Theologen
rationalistisch-Supranaturalistische
zijn
den graad van hunne concessiën telkens verschillend
in
de balans
,
daarom maar
in
hoofdgedachte één. Niet het godsdienstig motief, maar de
traditie
om
voor de
der eruditio theologica
hen
drijft
,
en
hun toeleg
al
eere der theologie als „ wetenschappelijke studie " is
het bij Nösselt en
anders
bij
poging
om
Thym,
Kleuker, ook
bij
op
is
te
,
komen. Zoo
Planck en Tittmann, en niet veel
waagde Kleuker nog een meer cordate
al
het zuivere Supranaturalistische standpunt te handhaven.
Johann August Nösselt schreef geen eigenlijke Encyclopaedie, maar eene Awweisung ztir Bildung ange hender Theologen 2 dl. te
leveren,
Hij bedoelde hiermede een Hodogetiek
1791 en 1818.
Halle 1786,
en onderscheidt deze principieel zoowel van de Ency-
mehr einen kurzen Auszug giebt aus allen Theilen der Theologie und dient zur allgemeinen Uebersicht des Inhalts clopaedie, „die
einer jeden Wissenschaft" dologie, „die
am
besten
mehr
die
(I.
Art
p.
35), als
zeigt, wie sie
getrieben werden
können"
(I.
van de eigenlijke Metho-
und p.
ihre einzelne Theile
36).
Kenmerkend
is
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's