Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 389
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Orthodoxie"
voor
is
Dit
45).
(p.
daarom de Differenzirung
sluit
„Christliche
(p. 44).
Theoloog dus onafwijsbare
deugdelijk
mehr wenn jenem
muss
eine
orthodox seyn
elk
381
Roomsche,
in
Luthersche en Gereformeerde Theologen
Protestantsche,
„Der
ERHARDT.
§ II9.
III.
Religion die Religion an sich ist"
Christliche
eisch
Hfst
2.
viel
,
niet uit.
Katholisch-, der andere Protestantsch-
Dogmatik,
die
Wissenschaft
als die
von den Gründen der orthodoxen Lehre der Römisch-Katholischen, und diesem eben
von den Gründen
dieselbe als die Wissenschaft
der orthoxen Lehre der Protestantischen Kirche wahrhaft und aus Religiositat,
verschil
blos
1 '
(p.
boven gaat wat hen scheidt, maar toch komt
Het
49).
Daub
en Gereformeerden vat
Lutherschen
de
tusschen
interessiren soll
historisch,
zoo scherp, omdat hetgeen hun gemeenschappelijk
niet te
nicht
verre
is,
er voor uit,
hij
„dass keine Künstelei deren Verschiedenheit und Entgegensetzung
weg §
vermag
zu raisonniren 119.
(p.
53).
Simon ErJiardt,
SlMON Erhardt hoezeer met Daub van hetzelfde standpunt uitgaande, komt tot tegenovergesteld resultaat. Voor hem is niet ,
„die
Contemplation",
bovenzinlijke wereld
maar
;
der Theologie; en in Christelijke
palm
toe,
uitspraak
Religionsbücher über Hij
die
'
proces kent
zullen
;
Vorlesungen
Daub, met op het
tusschen geleerdheid en wetenschap te wijzen.
verschil
und doch von
ein
aller
ich sage, dass
man
Wissenschaft entblöst seyn
wahres Lastthier der Gelehrsamkeit, bepackt
mit den litterarischen Resten
aller Zeiten
und keuchend unter
Bürde,
lebendigen
titel:
derselben (Erlangen 18 10).
„Ich behaupte daher nichts Paradoxes, wenn
einer
eere-
de hoogere vroomheid der „Indischen
und das Studium
Theologie
kann; dass man
aan de
een denkbeeld dat aan
herinnert. Zijn studie heeft ten
entsetzlich gelehrt,
niet
dan ook verwacht, dat ze eens
worden
religie
over
hij
begint in deze voorlezingen eerst, evenals
principieel
hij
de
zenuw
studie der historie de eigenlijke historisch
welke laatste
weder de krachtigste Schelling's
dit
„Ahnden und Beachten" van
maar aan de Indische godsdiensten de
Religie,
van
het
niet
seiner
Anschauung
sich
und Völker, schwitzend
einhergehen kann, ohne jeh zu
ermachtigen
"
(p.
8).
De
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's