Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 214
Deel een. Inleidend deel
Afd.
20Ó
Hfst.
2.
III.
§ JJ. RESUMTIE.
Creator op den achtergrond. Bij de Gereformeerde theologen daar-
entegen was
dit anders. Juist
ontstaan
omdat
van God uitgingen, en dus
zij
der zonde doordrongen, bleef hun oog
ook achter geopend voor de rechtstreeksche werking Gods het
delen omging, en wierd
zijn
,
de mid-
die buiten
werking door de middelen
hieraan
als
beschouwd. Een kenmerkend verschil, waarmee het
ondergeschikt
tweede onderscheid, waarop we doelden, rechtstreeksch samenhangt.
Doordien namelijk de Gereformeerde Theologen
maar theologisch
niet soteriologisch,
werk gingen, erlangde de werking van den
te
Deus Creator in en door de natuur voor hen grooter beteekenis. Het was hun toch niet genoeg, de zaliging van den zondaar duidelijk te maken; maar er moest ook aangetoond, welke beteekenis de religie reeds voor dit leven had, en hoe deze religie met de natuurlijke gegevens in den
wel
in
mensch samenhing. Dit kwam
den meerderen nadruk, dien
zij
op de theologia
uit
zoo-
naturalis
hun meerdere bemoeiing met de practijk des levens
legden, als in
en de aangelegenheden van den Burgerstaat
;
en ook niet het minst
in hun eigenaardige opvatting van de verhouding tusschen de Philosophie en de Theologie, waarmee we vanzelf tot het Ency-
clopaedisch
terugkeeren.
verschil
Al
dient toch toegegeven, dat
noch de Luthersche noch de Gereformeerde Theologen in deze eerste periode zich een helder denkbeeld vormden van het algemeen begrip
van wetenschap
,
of ook van de plaats die onder dit algemeen begrip
aan de Theologie
als
wetenschap moet worden toegekend, toch
onmiskenbaar dat het wetenschappelijk karakter der Theologie ,
het
is
bij
de
Gereformeerde Theologen sterker op den voorgrond treedt. De habitus practicus,
waarmee de Luthersche Theologie
de Theologie dispositie
die
de heilsmiddelen
te zeer in in
den.
wezen der Theologie zien
van meet af
een
disciplina
is,
•
in,
bij
Calov
en verwart de geestelijke
Theoloog geëischt wordt
zelve.
in, dat
besluit, lascht
,
te veel
De Gereformeerde Theologen
met het
daarentegen
de Theologie een doctrina, een
scientia,
en wat Franciscus Iunius desaangaande
in zijn
gespierde stellingen biedt, was voor zijn tijd helder gegrepen. Van-
daar dan ook dat we
bij
Alstedt de eerste poging ontwaren,
om
ook aan de andere wetenschappen zekere zelfstandigheid toe
te
kennen, en onder deze zelfstandige wetenschappen aan de Theologie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's