Van het kerkelijk ambt - pagina 41
Gereformeerde Stemmen. Er ontbreekt
om
vrij,
om
desnoods
Ze is dus volmaakt weg te gaan, en zich
niets aan.
haar
eigen
geen andere kerk
Doet ze het toch, zoo Niet
heid.
kwam
in
alleen
aan
het,
zoo
dit overtollige
maar
het wel. Laat ik het,
Het
laat
u
ten
tot
is
ik
niemand kan aan andere
bet wezen, noch tot
Het
der kerk.
uw Woord
aan
staat
een middelding. Gods
vrij."
standpunt
Dit
Doe
wilsbepaling hangt.
kerken behoort noch believen.
dat op-
neiging des menschen, en dus
zijn
welwezen
goed-
of uit zijn
iets,
er mij over berispen. Aansluiting
het
bekreunen.
God gebood
voortvloeit,
de is
wat
iets,
ordonnantie
is
te
eenen
veroordeelt onze belijdenis
male, omdat het de eenheid van
Christus' kerk en de
39
gekozen, door den koning of door de kerke-
raden
de
in
maar
kerkeraden teloor
er niet toe,
anders
iets
dan de
zijn
die bestaan, ook al gingen dezen
;
desnoods
die
;
die
doet
dat
classis,
besturen,
de plaats van deze
in
kunnen treden; die een kracht
kerkeraden
in zichzelven zijn
en
;
als
zoodanig
alle kerke-
raden ringelooren kunnen.
Om
te voorkomen, dat dit al te dwaas hebben we dan boven deze hoogere besturen een soort nóg hoogere besturen
liep,
we „Provinciaal kerkbestuur"
aangesteld, die
noemen, en waarvan de voorzitter den weidschen titel van presidefit voert, in onderscheiding van den voorzitter van het classicaal bestuur, die slechts praeses heet.
En om
gemeenschap der heiligen
zorg te dragen, dat het geheel goed
Neen, zeggen wij. Gereformeerden, wel terdege moet ge, als kerk, met uw zusterkerken in gemeenschap treden. Niet uit nood
ineensloot en tot organischehandeling bekwaam
noch om saam in gelijke behoefte te voorzien. Neen, niet utiliteit, maar 's Heeren wil en woord moet leidstar wezen, en die wil des Heeren, die zijn kerk één heeft gemaakt, eischt, dat ook in haar zichtbaar optreden
hoogste
opheft.
alleen,
haar eenheid vertoonen moet.
Welnu, zoo voegt de Hiërarch u toe, dat dan ook juist, hetgeen wij steeds bedoeld hebben. Er moet samenhang, er moet eenheid, er moet klemmend verband bestaan, en dat juist is het ideaal, waarnaar we met is
ons
hiërarchisch
Ook
bij
dat
rang;
ons
systeem zijn
hebben
alle
spreekt vanzelf;
kerken
om
gestreefd. gelijk
in
aan de kerk
Rome
of Genève een voorrang toe te kennen boven die van Milaan of Zürich, denken we niet. Tusschen kerken en kerken
van
maken we geen onderscheid. De kerk groote Amsterdam heeft niets meer
in
het
te be-
duiden dan het kleine kerkje van Sloterdijk. Daar zit 'em dus het geheim van onze kracht niet in. Neen, dat geheim schuilt in iets
hebben namelijk dusgenaamde besturen
Niet kerkeraden. Want die bestonden er altoos en besturen de gemeente. Neen, we hebben hoogere besturen ingericht.
ingericht.
Besturen naast en boven
om door een aiouden naam nieuwe zaak ingang te verschaffen,
een
Men en
spreekt
duiden, zijn,
alle
kerkeraden.
Hoe
van een
om
dat
meer graden
twee,
er
waartoe
drie
of
men op kan klimmen.
waardigheid.
soort
militaire hiërarchie
ambtenaars-hiërarchie
een
aan
te
Drieerlei
Bataillons-, regiments- of
brigade commandant. Hiërarchie duidt dan aan de trap of ladder,
men opklimt. Niet op eenmaal men op de bovenste sport. Van laag En zoo nu ook is het af moet begonnen. hier. Eerst wordt men lid van een classicaal Eerst als men dit geweest is, kan bestuur. men opklimmen tot het provinciaal kerkbestuur. En zoo komt men dan eindelijk op waarlangs
stapt
de hoogste sport en stapt
En heeft,
vindt
macht
in
Bij
de Synode.
in
ook, wat de militaire en alle hiërarchie
het
ge ook
handen militaire
hier, te
rust
de
weten dat
van een aparte
officieren. Bij
wel
korporaals
en
sergeants,
armee haar
alle
klasse.
het syno-
dale leger de dominees. Uit het leger
synodale
anders.
We
laatste
den kerkelij ken naam gegeven van Synode. Hier is dus zuivere hiërarchie.
dat
zichtbare
nog een
derde macht aange-
de
in
en daaraan,
steld,
aan
bestuur
In tweeërlei opzicht.
nu hoorende, daagt de Hiërarch volkomen met u eens is, dat de die het op, Independent ongelijk heeft, en u met genot den eisch hoorde stellen, dat de kerk ook in het
over deze hoogere be-
toen
sturen van den tweeden trap
die eenheid duidelijk uitkome.
En
we
was, hebben
komen
zooals ook de
dusgenaamde
ouder-
lingen en diakenen heeft. Figuranten zonder geestelijke
macht zondere
is
beduidenis. bij
Maar de
de kaste of
opleiding ontving.
de epauletten.
eigenlijke
klasse, die
de
bij-
De mannen met
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's
![Van het kerkelijk ambt - pagina 41](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/van-het-kerkelijk-ambt/1898/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's