Het Ministerie-Kuyper - pagina 9
PRO is
intusschen
het
niet
mechanica
zijn
schijnselen,
de
biologie,
beginnen
de
verschillen
als
men komt op
betwist,
der
der levensver-
leer
nog sterker mate, maar
in
eerst in volle kracht te vertoonen,
Zulks nu
in staat
is
en maatschappij
maar vooral
het ook stoffelijke,
zijn
geestelijke
orde worden gesteld, en nauwelijks
de
aan
die
de
het terrein waar de geestelijke factoren in het
Daar
geval.
belangen,
grondbegrippen
de
voor
zulks
geldt zich
leven den boventoon voeren.
het
Reeds
geval.
uitermate
is
dit
het geval, of aanstonds doet zich dit verschil van algemeene be-
van
huwelijksrecht,
het
om
voorbeelden
als
De
met kracht gelden.
ginselen
regelen van het strafrecht, van
onderwijs behoeven maar
het
terstond te zien, dat niet
utiliteit,
genoemd maar be-
opdoende vraagstukken beheerschen. Maar ze omvat in zeer zeker een breede „neutrale zone".
ginselen telkens de hier zich
Er
is
den regel de minst ingrijpende problemen. omdat deze beginselen geen vrucht van denken zijn, Juist maar met eigenaardige inwonende kracht zich dwingend opleggen als
waar, dragen ze een groot gevaar in zich.
stel
beginselen aanhangt,
het
hem
deze
dan toe wat ook aan dat
zekere
oprecht zijn
moeite als
anders
te
kost
van een ander aan
een zeker
nemen, dat
te
ze voor niet waar houdt.
kan,
overtuiging
Hij neigt er
maar
verliest
verschuldigd,
uit
daardoor den eerbied Hij meent,
het oog.
arm te dwingen denken maar dan toch
het beste doet den ander met den sterken
naar zijne inzichten zich
hij
Hij, die
zóó overtuigd van hare waarheid, dat
eigen overtuiging als de alleen ware te beschouwen,
niet
anderer hij
is,
is
gedragen
—
nu wel niet meer te en juist om diens anderen bestwil het „on
—
les
—
En voorts moeten toepassen. verklaart zich hieruit het bekende feit, dat partijen, die op éénzelfde basis van algemeene beginselen staande het in de uitwerking der afgeleide beginselen niet eens zijn, elkander in den gewonen loop van zaken heftig bekampen met woord en pen, terwijl eerst bij het aan de orde komen der groote verschillen, die hun oorforcera"
van Jean
Jacques
te
in de algemeene beginselen vinden, deze onmiddellijk verwante partijen zich saamvoegen en samen front maken tegen groepen, die van andere algemeene beginselen uitgaan. Bezien wij nu onder het licht dezer beschouwingen de huidige
sprong
constellatie,
dan wordt
waarom zoo
duidelijk,
straks
werd
gesteld,
dat niet de tegenstelling tusschen Christenen en Paganisten, zooals 5
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's