GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 232

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 232

I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE ZIGEUNERS.

210

beweging en hun listige natuur dreef met

Wat

alle

regeeringsmaatregelen den

aan de misstanden,

die ze in het leven riepen, een

einde maakte, was alleen hun eigen zucht,

om allengs hun nomadisch leven

spot.

tenslotte

op te geven

een neiging die sterker werd, hoe meer Spaansch bloed ze

;

opnamen. Enkele echte nomadische benden staken toen naar Afrika over. Anderen losten zich op in kleinere groepen van scharen-

in zich

slijpers

en ketelboeters.

En de minder nomadisch aangelegden

ves-

tigden zich steeds meer in Andalusië, waar ze als muzikanten en door

den dans de gunst van het volk wonnen. In Granada hebben ze nu nog bendehoofd, een reus van een kerel, in fantastisch costuum, die

een

de vreemdelingen te

voelen

hoe

bij

hij

hun bezoek aan de Alhambra opwacht, en zonder

zijn

waardigheid

wegwerpt, brutaalweg bedelt.

Vooral ook in Se villa spelen ze op het gebied der publieke vermake-

Ze heeten daar niet enkel maar ook Flamenco's, en met name in de voorstad Triana, meest huizen, zingen ze hun Cantos flamencos, die in 1881

lijkheden nog altoos een beduidende rol. Gitano's,

waar

ze

door Domofilo verzameld en te Sevilla uitgegeven die in

La

Gitellana de Gitano's in het

Tticonate

zijn

En

en

Cortadillo

vooral

gemeen

aan

deze

zijn.

Reeds Cervantes

schilderde, ontleent in

voorstad

van Triana

nu nog de sluiphoek van alle boosheid en ongerechtigheid. Veel angst weten de Gitano's nog In heel altoos in te boezemen door het dusgenaamde ,,booze oog". het Oosten, en met name in de Levant, is dit geloof aan het „booze oog" nog verspreid. Het bestaat hierin, dat sommige personen het zijn

stof.

gelijk

vermogen heeten

toen,

te bezitten,

zoo

om

is

ze ook

iemand, door

hem

scherp aan te zien,

Ook de latere Joden hebben hun Talmud met dit ,, booze oog" bezig gehouden. Zoo leest men er o.a. ,,Komt iemand een vreemde stad binnen, en hij is bang voor het booze oog, laat hem dan met zijn linkerhand de duim van zijn rechterhand omklemmen, en dan uitroepen: Ik ben die en die, gesproten uit het zaad van Jozef," en het booze oog zal niets tegen hem vermogen, want Jozef is volgens Gen. 49:22 een vruchtbare tak bij een bron." Andere oosterlingen zoeken heil in het speeksel van den persoon, die hen met het booze oog aanzag; en in het gemeen moet plotseling een ziekte te berokkenen.

vrij

zich in

:

men te

in het Oosten voorzichtig zijn,

fixeeren.

Dit

om

vooral kinderen niet te veel

wekt kwaad vermoeden en kan op onaangenaam-

heden uitloopen, daar vooral kinderen heeten zeer ontvankelijk voor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 232

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's