Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 794
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CONSUMMATIONE SAECULI.
318
noch
menschen
eens
in
En om Paulus
dat
zien,
'éXS-yj
is
maar wat God bereid
opgeklommen,
dit
deze
verre te boven gaat, zegt
bedeeling
9 en 10
;
Ik fx,kpoug
ykp
'ycv{ti(Ty.ofj.zv,
>cy.i
fjiipouq7rpofriTtiiO[u,ïv'6rxv
hy,
To rkAiicy^ totz to sk juépovg KXTxp'yri^r;(TcTxi.
Pau'us
zegt
hier
dat rh Ik ^ipo-jq met den
niet,
na den dood nog,
blijft
ooit
liefhebben."
in
Cor. 13
1
Sè
doen
te
hart
Hem
heeft voor degenen, die
het
dood wegvalt
neen, het
;
gekomen
duurt voort, totdat rh riXv.ov
is,
dan
wordt het tenietgedaan.
De
Toch
bestaat dus in de visio ac fruitio Dei.
o-uiTYipix
negatief karakter en
heeft
ook een
zij
daardoor onderscheiden van den geluksstaat van
is
in het paradijs, die alleen positief
was. Boosheid was daar niet
;
Adam
ervaring van
zonde en ellende kende men niet; doch wel bestond de mogelijkheid, dat Satan binnendrong en zonde en ellende bracht.
Wanneer alzoo de het paradijs, dan
in
hij
weer
—
en
dan kon
Doch
o-wryj/j/a alleen bestond in een terugbrengen van den mensch kon ook die zonde en ellende wel weer eens terugkomen,
vallen.
negatief karakter dier
het
dit is
meer, de macht van Satan en van zonde
is
verder het positief karakter betreft,
—
dat kan dat niet
voor goed gebroken, en
gekomen en hernieuwde inwerking van beide
Wat
a-'^r-nplx
geheel en
is
dit
zij
al
nog opgemerkt
een potentiëélen gelukstaat, was potentieel geschapen
in
te
boven
onmogelijk.
Adam had
:
gerechtigheid en heilig-
en kennis; alleen door het uitwerken daarvan kon hij komen tot een volkomen geluk; de eeuwige zaligheid was einddoel, waarop de ontwikkeling heid
aanging. Zie Catech.
6 „opdat
vr.
van harte liefhebben en met
de
(TMTYiplx
als
einddoel
geeft
voorgesteld.
Dei Triunius, daar
God de Heere doel,
het
meerde
positieve
dit
was
Hem
is
eeuwige
belijdenis
;
is
hij
in
niet
Daar
God
maar zoo,
Adam
potentieel, is
summum bonum
leven dat
Immers,
o-wT7;/?«a,
dat
:
en de genieting daarvan
in die rrf^rnpix ligt het
;
nog tot
niet
zijne
diepste
is
het eind-
wezen der Gerefor-
„God
alles,
de mensch
maar
te weinig op de
hoogste goed
niets."
hier ten deele eene fout,
is,
'8'o^x
dat
is
het
oog
nog
niet het hoogste.
Ten
Het rkXoc\%
mensch in zijn einddoel niet bestaat maar dat de gezaligde mensch bestaat tot eere
als niet blijkt, dat die
zaligheid,
voor zoover
vestigden.
de Gereformeerde belijdenis: „Soli Deo Gloria."
bereikt,
eigene
aan
de absolutie en de rechtvaardiging tevens van de
is
God ons
finale toch luidt
als het
het eeuwige leven, de visio ac fruitio
Toch begingen ook de Gereformeerden wel op de
Hem Maar
het geluk volkomen.
het
Gereformeerde Confessie
zij
Schepper recht kennen.
zijnen
de eeuwige zaligheid leven zou."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's