GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte - pagina 264

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte - pagina 264

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ARTIKEL XXXIV.

256

Wat

Vraag.

is

Nieuwen Testaments?

het eerste bondszegel des

De HEILIGE DOOP.

Antw.

Vraag. Wat beteekent het woord DOOP? Antw. Het grieksche woord ExTma-fzóc, Baptismos, is oorspronkewoord, dat wassching beduidt, door indompeling of lijk van een Van de markt komende, eten besprenging met water, Mare. 7 3, 4. en vele andere dingen niel, tenzij dat zij eerst gewasschen zijn zij zijn er die zij aangenomen hebben, als namelijk, de wassching der drinkbekers, en kannen, en koperen vaten en bedden. Lukas 11 38. 10. Hebr. 9 Vraag. Hoe wordt dit woord gebruikt? Antw. 1. Overdrachtelijk wordt het gebruikt a. voor de leer des Doops, die men een Doop des lichts noemt, Vurig zijnde een geest, sprak hij, en leerde naarstelijk Handl. 18 25. de zaken des Heeren, wetende alleenlijlt den Doop van Johannes; b. voor een zware overval van smarten en verdrukkingen, die men den naam van bloeddoop geeft, Matth. 22 22. Kunt gij met den doop gedoopt worden, waarmede ik gedoopt wordt ? voor eene overvloedige mededeeling van de gaven des Geestes, c. welke men den Geestesdoop heet, Matth. 3:11; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur doopen. Eigenlijk, van den Christelijken waterdoop, dien de Schrift 2. anders noemt het bad der wedergeboorte, Tit. 3 5, en de afwassching :

;

:

:

:

:

:

der zonde, Handl. 22 16. Vraag. Hoe beschrijft gij den H. Doop ? Antw. Ais het eerste bondszegel des Nieuwen Testaments, waarin door indompeling in of besprenginge met water, door de hand van een wettig dienaar, in des Heeren naam, den bondgenooten Gods beteekend en verzegeld wordt de afwassching van de schuld en smet der zonde door Christus' bloed en Geest. :

Vraag. Hoe staat ons van dit bondszegel te spreken ? Antw. 1. Dankende voor Gods onuitsprekelijke menschenliefde, die ons van de geboorte af in Zijne vaderlijke armen heeft willen aannemen, en verzekeren van de afwassching onzer zonden, 11. Psalm 22 Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af, van den buik mijner moeder aan zijt gij mijn God. Biddende dat God ons Zijne genade verleene om overeen2. komstig de leer des Doops voor Zijn aangezicht te wandelen, 14. Wij zijn dan met Hem begraven door den doop in Rom. 6 den dood; opdat gelijkerwijs Christus uit de dooden opgewekt is, tot heerlijkheid des Vaders, alzoo ook wij in nieuwigheid des levens zouden wandelen. Vraag. Hoe wordt het artikel verdeeld ? Antw. In twee deelen het eerste spreekt van de leer, en het tweede verdedigt onze leer tegen de tegenpartij. 1. Ten aanzien van de leer zullen wij zien, dat de Doop gekomen is in plaats van de besnijA. eerst denis: Wij gelooven en belijden, dat Jezus Christus, die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen, die men zoude kunnen of willen .

.

:

:

.

.

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's

Zions roem en sterkte - pagina 264

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's