Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 450
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
STAAT EN KERK.
442
Gevolg hiervan was
vankelijk ook in ons land.
dorpen
van
steden meest in het
en
Calvinisten
de
Roomsche verband
klein getal optredend, zich
in
konden houden en
zelfs veelszins
toen, dat de bevolking bleef,
en dat
ternauwernood staande
de vlucht namen naar Engeland of naar
En dit nu had tot resultaat het diep ingrijpend onderscheid, dat in Genève en elders op eens de geheele burgerlijke Gemeente overging, terwijl bij ons de Gemeente in haar groot geheel Roomsch Duitschland.
wat ze was, en de Calvinisten die
bleef,
moesten.
een
alzoo
Eenerzijds
omvatte en waartoe schier
als eenlingen optraden, vluchten
voorstelling
van
de Kerk, die allen
inwoners behoorden, en anderzijds de
alle
voorstelling van een kleine groep van bezielde geioovigen, die tegen de
Dat
massa overstonden. het
uit
feit,
dat
bijv.
dit
vaak een onwaren toestand
gaf, blijkt
wel
Gent, toen er nog geen vervolging was, in
in
kerkgebouwen Calvinistische predikanten optraden en heel de Gereformeerd scheen, terwijl na 1576, toen de Spanjaarden Gent
alle
stad
innamen, de waarlijk Gereformeerden de wijk naar Engeland en Holland
moesten nemen, en de geheele stad weer Roomsch bleek te zijn. En geheel 't zelfde zag men ook boven den Moerdijk. Zoolang Spanje
ook hier meester van 't
door op zich
land
den,
de als
het
zelf
waren de Calvinisten heel
bleef,
terrein
staande groepen, die in druk en angst leef-
maar nauwelijks was na 1572 de uitwerping van Spanjaarden begonnen, of dorp na dorp, en stad na stad koos geheel voor de Reformatie, en dan ging gemeenlijk geheel de uitweken,
of
Kerk,
plaatselijke
waar de
massa'
op kleine
uitzonderingen
Rome
traden
bij
en bezielde
de
na,
Overal
over.
Calvinisten
nu,
in tamelijk
op, daar in zulke plaatsen alleen de overtuigde
Kerkformatie
zuivere
bleef,
geioovigen voor de Reformatie kozen.
In plaatsen daar-
entegen, waar onder leiding van de Overheid zoo goed als de geheele
bevolking, die
steld,
Roomsch een
bleef,
uiterst
zag
geringe
De
men
zich voor plaatselijke Kerken ge-
formatie
vertoonden, en
verklaring
hiervan
ligt
feitelijk
in
geen
het schier
kerkelijke
tucht
allerwege
destijds optreden van de derde groep, die geen reformatie-
bezieling kende,
waren de der
de
maar toch evenmin onder Rome wilde
wereldsche
Humaniteit 17e
toelieten.
eeuw
en
kringen,
door
de
gesteund
blijven, en dit
door de pleitbezorgers van
civilisten, gelijk
deze reeds in het begin
het hoofd opstaken en door het Remonstrantisme den
publieken geest ten onzent hebben omgezet.
Rekent men er nu mede.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 450](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's