Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 695
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
GKNÈVE. mystiek
eenzijdige wijl
HET CONVENT TE JERUZALEM.
-
werd
alleen
niet
687
zoo kleine speelruimte gelaten,
de hiertoe behoorende kringen geen nieuwe Kerkformatie on-
in
dernomen werd. Het verloor zich veelal individueel subjectivisme. Dat het in verzet komen tegen de Pauselijke oppermacht en tegen de Bisschoppelijke Kerkelijk
op
hiërarchie
instituut
zou
een
moeten
prijsgeven van de eenheid in het
uitloopen,
doorzag
bij
het eerste op-
komen der Reformatie aan reformatorischen kant niemand, en ook Calvijn liet er zijn gedragslijn niet door bepalen. Wel daarentegen gevoelde men aanstonds en gevoelde niet 't minst Calvijn de moeilijkheid, hoe bij het wegvallen van 't Pausdom die nieuwe eenheid tot stand zou brengen en
handhaven.
In de H. Schrift was dit vraagstuk Oud- en Nieuw Testament toch boden tweeërlei zeer uiteenloopend beeld. In het Oude Testament zag men een volk Gods optreden, dat geestelijk en burgerlijk één was, en zijn te
niet
oplossing
tot
te
gekomen.
waarvan de eenheid
grond
en bevestiging vond in tweeërlei macht,
eenerzijds in die van het Priesterschap en anderzijds in die van den
gewagen,
rustte
Troon,
én
volk
de eenheid dier Oud-Testamentische Kerk
terwijl
geheel
in
het
In
Voorzoover men ook destijds reeds van Kerk wilde
Davids huis.
uit
Koning
Kahal
de
in
alle
besnedenen
als
in
Tempel
leden van het
democratischen zin die eenheid der Kerk versterkten.
Nieuwe Testament daarentegen stond de Kerk geheel op zich van de politieke macht, maar veelal zelfs door
zelve, en zulks niet alleen los
de
politiek
gedrukt en vervolgd.
opkomende Kerk nog
niet
Ook
viel
dan zeer weinig
eenheidsdrang van het Apostolaat
uit,
maar
te
van eenheid
in
de eerst-
bespeuren. Er ging zekere
zelfs in het Apostolaat
kwam,
blijkens hetgeen onder de Galaten tusschen Petrus en Paulus voorviel, die
eenheid nog allesbehalve Calvijn's
dagen
af steeds
tot
haar strenge recht.
Want wel wees men van
op de dusgenaamde Synode
te
Jeruzalem, waar-
van Hand.
XV
Convent
Jeruzalem ook maar eenig Synodaal karakter droeg. Een kerke-
lijke
in
ons bericht gaf; maar toch kan kwalijk gezegd, dat het
vergadering bezit dan alleen Synodaal karakter, zoo ze gevormd
wordt door delegatie
§
47.
Het Convent
te
uit
de vele Kerken, en
dit
ontbrak hier geheel.
Jeruzalem.
Het was uitsluitend de ééne Kerk van Jeruzalem, die
in dit Convent,.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's