Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 223
VOOR SOCIALE RECHTVAARDIGHEID.
201
nieuw terrein leiding ontvangen. Daaruit verklaren wij de artikelenreeks: „Christus en de sociale nooden".
De volgende grondgedachten worden zucht als zoodanig
daarin ontwikkeld:
onheilig; de dienst van
is
Mammon,
den dienst van God over. De schat, die werkelijk
En om
geestelijk gebied.
men
zijn
behoeften
in
te
vrij
tegenover
krimpen en
rijk
Mammon
zijn
De
geld-
staat tegen
maakt,
ligt
op
te blijven, heeft
vertrouwen
niet
op het
maar op den Schepper te stellen. Maar wat nu te doen met het bezit, met het goed en het goud, waarover ge meester zijt? Dr. K u y p e r betoogt, dat te dien opzichte in de Bergrede drie schepsel
op uw eigendomsrecht; aan wie uwe hulpe inroept, en 3e. geef aalmoezen. Gemeenschap van goederen predikt de Heere niet. Hij onderstelt
uitspraken voorkomen:
Ie.
Sta niet
te sterk
2e. leen
veeleer, dat de ongelijke verdeeling
mag
niet gezegd, dat
van het bezit
zal stand houden.
Ook
de Heiland het ongelijk bezit slechts voorloopig
aanvaardde, maar op gelijkheid van bezit aanstuurde. Dit laatste kan niet omdat de Christus in de Bergrede den grondslag van het Koninkrijk der hemelen in zijn aardsche regeling teekent en dus uitspreekt wat geldt tot Zijn wederkomst. Dit blijkt uit Matth. 25,
waarin verklaard wordt, dat
den dag des oordeels hij die den naakte gekleed en den hongerige gespijzigd heeft, ten leven zal ingaan. in
Dit zou geen zin hebben indien Jezus' bedoeling geweest ware, dat
aanstonds gelijkheid van bezit moesten Invoeren.
zijn discipelen
De
Christus onderstelt dat de ongelijkheid van bezit tot Zijn wederkomst zal aanhouden. bezit, niet
de
Maar Hij heeft gewild, dat ook op het gebied van het maar de liefde zou heerschen en dat deze liefde
nijd,
zooveel mogelijk de ongelijkheid zou vereffenen.
Jezus zegt
niet,
dat alle geld, dat de rijkere voor levensgenot of
eerbetoon besteedt, weggegooid heeft voor het dagelijksch brood, bruiloft te
Kana
en dat al wat men niet noodig moet weggegeven worden. Op de
is,
staat Jezus niet op,
om
te
zeggen dat men water
armen geven. Ook, wijst de Heere de spilling van een nardus die 300 denariën waard was, niet als verspilling af. Dat deed Judas, terwijl Jezus omgekeerd antinplaats van wijn zal drinken en het geld den
woordde, dat Maria's daad haar eerde.
Maar wel bestraft Jezus het bezit van geld en goed als de mensch mee omspringt als een hond die een hoop kluiven vindt, en, al kan hij ze zelf niet goedschiks verorberen, toch gromt en bromt, als er
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's