GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 43

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 43

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KUYPER PREDIKANT.

DR.

21

aan de zijde van Mr. Groen van Prinsterer. Hij schreef: „Onderwijs en opvoeding zijn onafscheidelijk; de school In 1851 streed Dr. Beets

moet Christehjk

de gemeente-school moet, zooveel mogelijk, in

zijn;

een Protestantsche en Roomsch-Katholieke volksschool uiteengaan;

op de Protestantsche school behoort de Bijbel." Hij wilde dus de facultatieve splitsing van de ééne school in eene Prot. school met den en eene Roomsche school. Maar Van der Brugghen's wet van 1857 bracht wat Beets bestreden had: de ééne ongedeelde school zonder Bijbel. Hoe dit te verklaren? Dr. Beets spreekt van den auteur van de wet van 1857 als van „de Bijbel,

mij heilige nagedachtenis van dezen mijnen hooggeschatten vriend".

Wellicht gevoelde

hij

instinctmatig dat de schoolstrijd gelijk die door

Mr. Groen van Prinsterer gevoerd werd, leiden zou

ons volk

;

het ideaal door

hem gekoesterd

tot splitsing

van

„geheel zijn volk te behoo-

hem te zeer, om verder met Mr. Groen van Prinsterer mede te kunnen strijden. Nu is het opmerkelijk, dat hetgeen Mr. Groen van Prinsterer wilde: nen", wenkte

liever

een godsdienstlooze dan een moderne school, eertijds ook door

Van den Brugghen is verlangd. Deze staatsman verklaarde eenmaal, dat als men niet kreeg de facultatieve splitsing, als men kreeg de ééne staatsschool voor als veiligheidsklep te

alle

kinderen, dan het beste was,

op de openbare school „rondweg alle, volstrekt van iets dat naar godsdienst zweemt, te verbieden."

Wat

om

eenerzijds

geven de vrijheid van onderwijs, en anderzijds alle,

vermelding

dus Groen van Prinsterer met het schrappen van het „Chris-

was dus niet een booze partijdaad, om de school maar om het volk, dat geen Christelijke school had, het te bewaren voor een moderne secte-school, hetgeen,

telijke" bedoelde,

slecht te maken, te helpen,

naar Van den Brugghen's uitspraak van vroeger, een verbetering zou zijn geweest.

Het gaan naar Utrecht was wel voor Dr. K u y p e r als een opgaan onder de liederen Hamaaloth naar „een Sion Gods" geweest. Daar dacht hij de corypheën onder de orthodoxen van dien tijd te zullen ontmoeten. Maar

hij werd er te leur gesteld. Hij vond daar mannen op verdediging van de veste van het Jeruzalem in Nederland bedacht waren, maar die niet de poorten der veste uittogen den vijand te gemoet. Met andere woorden, een apologetische methode

die

werd gevolgd. Daardoor

liet

men

zich zijn wijze van arbeiden door

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 43

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's