Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 200
KUYPER ALS STAATSMAN.
DR.
178
de Tweede Kamer te moeten afstand doen, overwegende dat hij aan de discussiën wegens toenemende doofheid niet meer zoo kon
deelnemen
als
in
's
Holland gekozen heeft
hem bij
in
hij
in
dit
lands belang wenschelijk was.
werd
het volgende jaar
tot lid
hij
in
der Eerste Kamer. Tot op den huldigen dag
lichaam
zitting.
Belangrijke adviezen werden door
ons Hoogerhuis gegeven. Reeds
de begrootingsdebatten, heeft
hij
in
den aanvang van 1914
zich op een manier laten hoe-
den Minister van Koloniën
ren, die het
Maar reeds
door de Provinciale Staten van Zuid-
niet gemakkelijk
maakte. Voor
lederen anderen spreker zou het moeilijk geweest zijn om, nadat Prof.
BaV
nck
een doorwrochte rede over het Koloniale vraaghad ingeoogst, dat vele van zijn mede-Kamerleden hem bij wijze van dank en gelukwensch met zijn succes, de hand kwamen drukken, nog iets van uit hetzelfde standpunt en over hetzelfde Dr. H.
i
in
stuk, zooveel bijval
onderwerp, dat de moeite waard was
midden Dr.
te
BaV
i
Doch Dr. K u y p
om
aan
te
hooren, in het
de rede van n c k aan en bracht andere gezichtspunten naar voren en brengen.
dwong den betrokken
e r sloot zich
bij
Minister, in zijn repliek zich hoofdzakelijk te
hem
midden was gebracht. Dr. K u y p e r betoogde, dat de ontwikkeling van het volk in Indië lang verwaarloosd was. Op nieuw pleitte hij voor een Universiteit in Indië, al was „De Locomotief" er niet voor. Het is een denaturatie van de hoogere cultuur, wanneer men dezulken, die in Indië naar zoodanige cultuur streven, dwingt om naar het moederland Ie komen. Die hoogere cultuur kan niet komen van het animisme of Islamisme of HinOoeïsme. Al mag men het Islamisme om zijn monotheïsme waardeeren, het heeft slechts geringe cultureele kracht, en moest steeds bouwen met steenen, die het van elders kreeg, terwijl het zelf slechts werken kon met lineaire sierkunst. Vanwaar zal nu de hoogere cultuur voor Indië komen? Europa bezit tweeërlei cultuur. Naast het eindige staat het oneindige. Met het oneindige tracht de mensch in gemeenschap te treden door de mystiek, die haar wortel bepalen
tot
hetgeen door
en uitgangspunt heeft
in
het religieuze, terwijl het rationalisme zich
opsluit en haar wortel heeft in
de Regeering
in het
in Indië zich
den mensch. Voor welke cultuur moest
verklaren? Ze behoort op
te
treden als
regeering van een Christelijk land, doch heeft in zake het onderwijs
geen
partij te kiezen. Zelfs
Hindoesch onderwijs zou
zij
hebben
te
steunen, als het aan technische eischen beantwoordt. Dit systeem
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 200](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's