GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 273

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 273

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR. KUYPER ALS GELEERDE.

Kant

en

zijn

251

epigonen de mannen opgestaan, die den aiouden

strijd

van de Griekscii-Romeinsche philosophie tegen de Christelijke religie, die in de

nog

3de eeuw meer afgebroken dan beslecht was, op nieuw en dan hun voorgangers, hervat hebben. De logica

principieeler

der beginselen eischte dat". (Ene.

Nog

wanneer

sterker blijkt dit

klarung de Christelijke

religie

II,

ganschelijk

bracht, kreeg de Philosophie het veld

op

te treden.

Kant

en

Want

Fichte

al

en

623).

zegt:

hij

mag men

vrij,

„En eerst toen de Aufom hare eere had ge-

om

in

hare wapenrusting

niet ontkennen, dat in

Schelling

en ook ten deele

mannen

in

Hege

als 1

de

philosophie de Christelijke religie zoo weinig met voeten trad, dat zij

veeleer de eere der Christelijke mysteriën die de Kerk smadelijk

had

prijs

gegeven, op haar wijze weer poogde te redden, toch zou

het slechts kleurenblindheid verraden, zoo zien, al

men nog weigerde

in te

hoe de reusachtige ontwikkeling der moderne philosophie, ook

volgde op haar overspanning thans een periode van afgematheid,

metterdaad zoo principieel mogelijk den aiouden en noodwendigen strijd van het onherboren bewustzijn tegen het beginsel der wedergeboorte hervat heeft, en steeds beslister het pantheïstische

gangspunt

tegen

het

Christelijk

Theïsme

overstelt".

uit-

(Ene.

II,

623—624).

Wij zien dus hier Dr. K u y p e r in zijn wijsgeerig denken als het ware geprikkeld door de philosophie, die niet ophield zich te stellen

tegen de Christelijke religie

systeem tegenover

te

stellen.

om

Dit drijft

er

hem

een eigen speculatief er toe

om

ten slotte

„eigen confessioneel bewustzijn op te heffen tot den bewustzijns-

vorm onzer eeuw".

(Ene.

II,

628).

Het streven van Dr. K u y p e r is dus om tegenover het speculatief systeem van de groote Duitsche wijsgeeren bij wie het Huma-

denken ten slotte zijn machtigste uitdrukking vindt Christelijke wereldbeschouwing in even machtig architectonisch, omvattend systeem te plaatsen.

nistisch

Men kan dan ook

de

alles

zeggen, dat in het Duitsche speculatieve denken

K u y p e r anderzijds de twee meest verschilmeest antithetische systemen tegenover elkaar komen te staan. Het eerste als de zuiverste toespitsing en meest volkomen consequente uiting van het Humanisme; het andere als de conse-

eenerzijds en in Dr. lende, de

quentie waartoe het Christelijk denken moest komen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 273

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's