GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 479

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 479

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

AP VALVAS 24 MEI 2007

O N D E R

W I J S

PAGINA 9

'We hebben jullie bewust in het diepe gegooid' Het debat over de kwaliteit van onderwijs in Nederland is in volle hevigheid losgebarsten. In dit klimaat is de VU druk bezig met de invoering van haar onderwijsvisie, de Community of Learners. Ad Valvas ging kijken op drie pionierende faculteiten. Deel 3: het college interpersoonlijke communicatie.

Irir^^^ÄSlIELB^

UP I M L # 1 ^ |1( iÉLCJi EL 1% EL i ^ Ë M m^^W^www' Wl _ l * ! * - f

*C

rTl

TEKST: MARIEKE WITHAGEN ILLUSTRATIE: ROB BOMER

"We gaan jullie volgende week een ongewone opdracht geven. De gastdocent die dan komt, gaat jullie erop uitsturen, de winkel in. Dat hebben jullie volgens mij nog niet eerder meegemaakt hè?" Docent Annette Linden geeft haar studenten iets om naar uit te kijken tijdens het college interpersoonlijke communicatie voor bachelorstudenten sociale wetenschappen. Voor het zover is, wordt er eerst nog grondig naar de opdracht van de voorafgaande week gekeken: het schrijven van een onderzoeksopzet. "Ik moet jullie, geloof ik, even mijn excuses aanbieden. We hebben jullie eigenlijk een beetje in het diepe gegooid en dat bleek voor sommigen van jullie moeilijk te aanvaarden." Linden neemt de tijd om uit te leggen waarom zij en haar collega Elly Konijn bewust voor deze aanpak hebben gekozen. "We wilden dat jullie zelf met initiatieven zouden komen. Een ondernemende instelImg en origineel denken zijn heel belangrijk in wetenschappelijk onderzoek." Tot haar tevredenheid heeft de aanpak tot een aantal heel goede papers geleid. Samen met de studenten neemt ze nog een keer door waar het bij onderzoek doen om draait. "Zelf een standpimt innemen is het belangrijkst. Zonder een eigen standpunt krijg je geen lijn in je betoog en wordt je werkstuk een omgevallen boekenkast." Dit blijkt een ingewikkeld punt voor de tweedejaars bachelors. Vertwijfeld vraagt een student: 'Maar hoe kun je nou meteen een standpunt innemen als je juist iets wilt gaan onderzoeken?' Linden vertelt gedreven: "Maar de selectie van je onderwerp i's al een standpunt! Ook alleen met je vraagstelling neem je al een positie in."

H a r d e kritiek De studenten moeten hierna in kleine groepjes hun onderzoeksopzetten bespreken en kritiek leveren op het werk van de anderen. Bij navraag blijkt dat slechts iets meer dan de helft van de aanwezigen het werk van hun medestudenten heeft gelezen. Als Linden vraagt hoe dat komt, geven sommigen toe dat ze niet alles voorbereid hebben omdat ze er nog niet zo aan gewend zijn dat er méér moet gebeuren. "Bij andere colleges hoeven we alleen de sheets van blackboard af te halen. Dit is veel actiever." Maar de werkwijze bevalt wel. Student Bob Lambregts verklaart: "Ik vind het wel een goed systeem. Mijn medestudenten geven andere kritiek dan docenten. Meestal zijn het ook mijn

vrienden, dus harde kritiek kan ik best hebben. Je gaat dan heel anders naar je werkstuk kijken." In een ander groepje vertelt Tamara Bouwman over haar werkstuk. Zij schreef een opzet voor een onderzoek naar het verschil in gebruik van emoticons tussen mannen en vrouwen en is van alle studenten het verst gekomen. Linden is erbij gaan zitten en bespreekt de geconstateerde 'inleverangst': "Ik begrijp dat je het moeilijk vindt om je werkstuk in te leveren als het nog niet af is. Maar eigenlijk moet je het dan juist doen. Geloof me, alle onderzoekers hebben er moeite mee om hun werk aan de kritiek van anderen bloot te stellen. Dat blijft zo."

Wow-gevoel Tijdens het beloofde gastcollege van communicatieadviseur Mirjam Pennings worden de studenten getrakteerd op een gelikte Powerpointpresentatie. Het taalgebruik van de strak in het witte pak gestoken

STELLING:

Traditioneel lesgeven is niet meer van deze tijd Eens of oneens? Het Onderwijscentnim VU en VU podium oi^niseren op 22 mei, 29 mei en 8 juni een serie van drie debatten over de Community of Learners onder de titel Hoger onderwijs van tegenwoordig. Studenten, docenten en geïnteresseerden: iedereen is welkom en mag meepraten. Dat meepraten kan nu ook al. Kijk op www.vupodium.nl en geef je mening in het forum.

'vrouw uit de praktijk' is bijbehorend: ze heeft het over 'de wow-factor' en 'perceptiemanagement'. De boodschap die ze wil overbrengen is desondanks heel duidelijk. "Ik wil studenten laten ervaren wat communicatie met klantstrategie te maken heeft. Klantstrategie draait om de vragen: wat mag de klant van ons verwachten en hoe willen we dat de klant ons ervaart?" Haar opdracht voor de studenten om in een winkel een praktijkonderzoek uit te voeren slaat aan. Lachend bekent een student dat winkelen toch al haar favoriete bezigheid is. Pennings waarschuwt echter: "Ga er welbewust heen, stel van tevoren vast wat je precies gaat doen. Wat zijn je verwachtingen vooraf? Wat is je ervaring? Had je een wow-gevoel? Schrijf het allemaal op. Jullie verhalen zijn straks hele marketingbudgetten waard!"

Hetna Elly Konijn, universitair hoofddocent bij communicatiewetenschappen en ontwerper van deze cursus, werd door het onderwijscentrum gevraagd een voortrekkersrol te spelen bij de promotie van de nieuwe onderwijsvisie. "Ik denk dat dat komt omdat ik altijd al heb geprobeerd met mijn manier van college geven studenten aan te spreken. Dat doe ik door de inhoud zoveel mogelijk te laten aansluiten op hun belevingswereld. Ik wil het onderwijs verbinden met de maatschappij. Praktijkopdrachten geven, is daar een belangrijk onderdeel van." Ze juicht de nieuwe onderwijsvisie dan ook toe: "Er wordt nog heel veel traditioneel lesgegeven, hoor! Dat past echt niet meer in deze tijd, dat vinden studenten saai. Met traditioneel lesgeven bedoel ik:

colleges zoals ik die vroeger kreeg. Met zeshonderd man in een zaal en dan maar luisteren naar een docent die een paar highlights uit de stof behandelde. Voor de rest was het puur zelfstudie met aan het eind een kennistentamen over tweeduizend pagina's literatuur. Dat was gewoon de standaard." Konijn benadrukt het belang van onderzoek doen, juist voor bache-

Slechts iets meer dan de helft van de aanwezigen heeft het werk van hun medestudenten gelezen lorstudenten. "Als je iets met de theone dóet, beklijft het veel beter, dan gaat de stof voor je leven." Vienthi Heilsloot, een van haar studenten, ging voor haar 'winkelonderzoek' naar de Hema. Ze wilde er een agenda kopen, maar toen ze bij een medewerkster om vroeg, bleek dat de agenda's net waren binnengekomen en nog moesten worden uitgepakt. "Maar ik had die agenda natuurlijk meteen nodig. Bovendien

vond ik dat ik niet erg aardig te woord werd gestaan. Daarom ben ik uiteindelijk naar een andere winkel gegaan. Als ze het wat aardiger had gebracht, was ik misschien wel later teruggekomen." Heilsloot vond het leuk om een praktijkopdracht te krijgen en vond ook dat het de theorieën over klantcommunicatie verduidelijkte. Aan de andere kant is ze beducht voor het extra werk dat de opdracht oplevert. "Dit college is echt heel anders dan normaal. In vergelijking met normale colleges moet je veel meer doen. Je gaat wel veel dieper op de stof in en je wordt heel erg gestimuleerd om je eigen mening te vormen. Ik merk dat anderen er niet altijd op zitten te wachten. De opkomst is best laag, omdat sommige studenten alleen willen weten wat ze voor het tentamen moeten kennen. Soms zie ik ze denken: 'Wat gebeurt hier allemaal?'" Voor meer Informatie over de onderwijsvisie van de VU en de pilotfaculteiten, zie www.intranet.vu.nl/ onderwijsvisie.

nGBONDEKKDEDELlNG

Je krijgt 't Goede arbeidsvoorwaarden

alleen

betere ïoopbaonkartsen

samen

de beste rechtsbijsfand

voor elkaar A www.vowo.n!

Wmi^v

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 479

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's