GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 44

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 44

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

JAAP

WILLEMS

Een van de opmerkelijke voorbeelden van het computerondersteund onderwijs is het eerstejaarscollege Inleiding in de biologie. Dat is gebaseerd op een dik Engelstalig leerboek en het bijpassende computerprogramma geeft na een zelfdiagnose haarfijn aan tot waar de tekst goed is bestudeerd en waar de aandacht kennelijk verslapte. Dat geeft de student de kans om doelgericht de tekst bij te spijkeren. Studiebegeleiding

De individualisering en sterke verbreding van het universitaire biologieonderwijs heeft tot gevolg dat sommige studenten het spoor bijster raken. In het v w o probeert men weliswaar de aankomende studenten beter voor te bereiden op een universitaire studie via het Studiehuis, maar dat lukt nog slechts gedeeltelijk. Diverse studenten komen in de problemen als ze eenmaal helemaal zelfstandig hun weg moeten vinden in het universitaire onderwijs. Om studenten op koers te houden, beschikt de faculteit Biologie over maar liefst drie studiebegeleiders. Op dit moment zijn dat Herman Hillebrand, Nico de With en Pamela de Boer. Diverse generaties studenten zullen zich daarnaast Manneke Vogelaar herinneren die meer dan 25 jaar het wel en wee van grote aantallen biologen in spe heeft bewaakt. Ze schreef geschiedenis. De geschiedenis van het onderwijscoördinaat De Faculteit begon in de jaren vijftig met zo weinig studenten dat iedereen elkaar zeer goed kende. De sociale controle was heel groot en een onderwijscoördinator was dan ook nog een volkomen onbekend begrip. Persoonlijke begeleiding was voldoende. Rond 1 9 6 0 werd ik aangesteld als een van de ouderejaarsmentoren en kreeg ik een stuk of tien studenten onder m'n hoede. Midden jaren zestig verscheen Jan Lammens als eerste onderwijscoördinator. Hij ging de studiebegeleiding doen, de organisatie van het introductieweekend op Schiermonnikoog en hij hield spreekuur. Ook zorgde hij voor de registratie en goedkeuring van de doctoraalvakkenpakketten. Daarnaast waren er enkele organisatorische zaken zoals het maken van cursus- en collegeroosters; in die jaren nog geen omvangrijke taak. jan Lammens gaf ook de voorlichting op middelbare scholen in de regio en tijdens de universitaire voorlichtingsdagen. Toen de Mammoet-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's