GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 161

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 161

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

SPECIALISERING

der Wiskunde, Wiskundige structuren, Calculus, Lineaire Algebra, Algebra, Topologie, Verzamelingenleer, Analyse, Meetkunde, Informatica en Discrete Wiskunde. Er kon een bijvak worden gekozen uit de natuurkunde, biologie, econometrie of informatica. De algemene vorming maakte een verplicht deel van de studie uit met Encyclopedie, Geschiedenis van de wiskunde, Wijsbegeerte, Wetenschap en Samenleving. De hoofdrichting Zuivere Wiskunde bevatte de verplichte vakken Topologie, Functietheorie, Reële analyse, Algebra, Differentiaalmeetkunde of Algebraïsche meetkunde, Abstracte analyse, Logica en een keuze uit Lineaire operatoren, Topologie of Getaltheorie. Bij Toegepaste Wiskunde moesten eveneens Functietheorie en Reële analyse worden gedaan, en als aparte vakken Numerieke Wiskunde, Differentiaalvergelijkingen, Toegepaste analyse, Stochastiek en een keuze uit Partiële Differentiaalvergelijkingen en een ander onderdeel Stochastiek. Studenten met hoofdrichting Informatica moesten verplicht de wiskundevakken Differentiaalvergelijkingen, Stochastiek en twee vakken Numerieke Wiskunde volgen. Specifieke informaticavakken waren Datastructuren, Computerorganisatie, Formele talen, Bedrijfssystemen, Grondslagen programmeren, Programmeertalen en Compilerbouw,84 De afstudeerrichting Informatica bestond dus voor een aanzienlijk deel uit wiskundige vakken. Aan deze situatie zou in het komende decennium weinig veranderen. Met het nieuwe onderwijsprogramma werd ook de verplichte afstudeeropdracht ingevoerd. Deze was naar het oordeel van de subfaculteit noodzakelijk 'om de studenten voor te bereiden op de latere zelfstandige arbeid'. 85 Daarom werden ook studenten in het oude programma aangespoord toch vooral een scriptie te schrijven, die dan in plaats kwam van een aantal tentamens. De subfaculteit Wiskunde bestond in 1974 uit vier vakgroepen: Wiskunde A (onder andere meetkunde en topologie), Wiskunde B (analyse, toegepaste en numerieke wiskunde), Stochastiek en Informatica. Bij de vakgroep A waren Baayen, Grosheide en Maurice hoogleraren; als wetenschappelijk medewerkers, later universitair docenten, stonden hun H. Kok, F. van Schagen, 86 E. Wattel en vanaf 1975 M.L. J. van de Vel terzijde. W. Kuyk, een leerling van Mullender, was van 1971 tot 1974 hoogleraar aan deze vakgroep. 87 Grosheide werd na zijn emeri-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 161

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's