GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 14

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

I N LEIDING

teit een volwaardige vierde faculteit zou kunnen zijn, gaven echter de doorslag. Er kwam een Faculteit Wis- en Natuurkunde. De eerste drie hoogleraren, prof. dr. ir. J. Coops (scheikunde), prof. dr. J. F. Koksma (wiskunde), en prof. dr. G. J. Sizoo (natuurkunde) besteedden veel tijd aan de opbouw en inrichting van het nieuwe laboratorium aan de De Lairessestraat in Amsterdam-Zuid. Ook de ontwikkeling van onderwijs en onderzoek vergde veel tijd. De groei van de jonge faculteit werd onderbroken door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog was het laboratorium, onder leiding van de eerste scheikundehoogleraar Coops, een centrum van verzet. De grondslag van de Vrije Universiteit bestond niet alleen op papier, maar werd ook vertaald in een bepaalde houding tegenover de maatschappij. Deze maatschappelijke betrokkenheid komt in het derde hoofdstuk aan de orde. Al in een vroeg stadium verleende de Vrije Universiteit hulp op het gebied van onderwijs aan landen in Afrika. De Subfaculteit Scheikunde raakte betrokken bij projecten in zuidelijk Afrika, Congo en Indonesië. Binnen de opleiding kwam de grondslag tot uiting in verplichte vakken als wijsbegeerte en maatschappelijke aspecten van de natuurwetenschappen. Deze vakken hebben ook nu nog een plaats in het curriculum. Het tweede deel van het boek omvat de geschiedenis van het onderwijs, het onderzoek en de organisatie. Het scheikundeonderwijs heeft in haar 75-jarige bestaansgeschiedenis veel veranderingen doorgemaakt. Wat begon met een gering aantal studenten groeide uit tot een middelgrote opleiding met onderwijs in verschillende vakgebieden. De structuur en inhoud van de opleiding werden vaak gewijzigd. Deze wijzigingen waren dikwijls het gevolg van onderwijsvernieuwingen die het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen doorvoerde. Zo kende het scheikundeonderwijs achtereenvolgens de Brede Basisopleiding, de Twee Fasen Structuur en de Bachelor-Masterstructuur. Deze verschillende varianten en het onderwijs in de beginfase, passeren in het vierde hoofdstuk de revue. In het vijfde hoofdstuk wordt het onderzoek dat in de afgelopen 75 jaar is verricht, beschreven. Er wordt een zo volledig mogelijk beeld van alle chemische (sub)disciplines gegeven. Het onderzoek van de Afdeling Scheikunde kende een geleidelijke groei. Onder leiding van Coops kwam het fysisch-organisch georiënteerde onderzoek als eerste

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's