GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 233

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 233

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE G E R E F O R M E E R D E

WERELD

Nog een ander voorbeeld was de frequentie, waarmee synodes van Gereformeerde kerken werden bezocht door afgevaardigden van buitenlandse zusterkerken. 53 De rol van de v u in dat geheel was niet gering. Als kerkelijke afgevaardigden of anderszins reisden de v u hoogleraren naar tal van landen, terwijl een toenemend aantal buitenlandse gereformeerden (Zuid-Afrikanen, Hongaren, Duitsers, Amerikanen) op de v u kwam studeren. Het bewustzijn van de internationale gereformeerde saamhorigheid versterkte bepaald ook de betrekkingen tussen de v u en ZuidAfrika. Voorbeelden ervan waren de bezoeken aan Zuid-Afrika door de hoogleraren H. H. Kuyper, Van Gelderen, Van Schelven en Hepp, en het streven Zuid-Afrikaanse geleerden gastcolleges aan de v u te laten geven. Over en weer informeerden de kerkelijke bladen regelmatig over het kerkelijk leven in beide landen. Nederlandse gereformeerde bladen als De Heraut en De Reformatie namen regelmatig bijdragen uit Zuid-Afrika op, zoals bijvoorbeeld circulaires en verslagen van de congressen van de Kristelik-Nasionale Bond van Kalviniste. Lezers van beide bladen werden uitvoerig geïnformeerd over de Du Plessis-saak, die van Die Kerkblad en Die Kerkbode over de kwestie-Geelkerken en de oplopende spanningen in de Gereformeerde Kerken in Nederland na 1936; over en weer werden theologische en stichtelijke publicaties aangekondigd of besproken. G. Besselaar publiceerde in 1934 enkele opstellen (oorspronkelijk gastcolleges op de vu 5 4 ) in Antirevolutionaire Staatkunde, over het Zuid-Afrikaanse calvinisme (het heeft 'aan het Nederlandsch Calvinisme zijn levensernst, zijn leer- en kerkvastheid en zijn nuchterheid te danken; aan het Fransch Calvinisme zijn kinderlijke en diepe vroomheid, en aan het Engelsch Calvinisme een sterk Puriteinschen inslag' 55 ) en over het intellectuele leven in Zuid-Afrika. 56 vu-hoogleraren waren prominent aanwezig in de reeds genoemde bundel Koers in die Krisis. Wat bemerkten de Zuid-Afrikanen die aan de v u studeerden daar van die gereformeerde wereld? Hun ervaringen waren uiteraard persoonlijk en uiteenlopend. Sommigen werden duidelijk in hun hoge verwachtingen teleurgesteld. Het eerste dat Wm. Nicol in zijn herinneringen over zijn studiejaar (1911) meldde, is dat de v u maar klein was, 'slegs 'n veertigtal teologiese studente' en nog een paar anderen - aan-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 233

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's