GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 44

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 44

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE K W E S T I E

GEELKERKEN

men en diploma's uit te reiken. Volgens de commissie zou dit sneller het geval zijn bij een Faculteit Wis- en Natuurkunde dan bij een medische faculteit. Een wis- en natuurkundige faculteit bestond namelijk uit groepen van vakken, die ieder voor zich konden worden opgebouwd, zonder dat alle andere vakken aanwezig waren. Dit is niet het geval bij een medische faculteit, waar een arts alle onderdelen van de wetenschap moet beoefenen. Uitgaande van de bovenstaande overwegingen en vooral van wat vóór 1930 realiseerbaar werd geacht, kwam de commissie met twee plannen. Het eerste plan ging uit van de oprichting van een wis- en natuurkundige faculteit in 1930, om daarop tussen 1930 en 1955 de medische faculteit aan te sluiten. Het tweede plan stelde de oprichting van de medische faculteit in 1930 voor. Daarna zou tussen 1930 en 1955 de wis- en natuurkundige faculteit opgericht kunnen worden. In haar rapport aan de directeuren omschreef de uitbreidingscommissie het eerste plan als volgt: Op den voorgrond stellende het groote belang, dat er gelegen is in de vorming van onderwijskrachten voor ons gymnasiaal- en middelbaar onderwijs, is in beschouwing genomen de oprichting der wis- en natuurkundige faculteit, voorloopig omvattende de vakken wiskunde, natuurkunde, en chemie in den eenvoudigst mogelijken vorm, nml. één hoogleeraar voor elk dier vakken, met bijstand van een wetenschappelijke conservator voor den professor in de chemie en in de natuurkunde. Uitgegaan is daarbij van de gedachte, dat voor een hoogleraar in de wiskunde geen materieele voorziening van groote beteekenis nodig is; dat de hoogleeraar in de natuurkunde zijn laboratorium zou kunnen hebben in het tegenwoordig niet door een hoogleraar gebruikte physiologisch laboratorium en dat voor den hoogleraar in de chemie een laboratorium zal moeten worden gebouwd, dat in elk zijner beide onderdeelen, organisch en anorganisch, werkgelegenheid zal moeten verschaffen voor twintig studenten, terwijl het tevens een collegezaal en bibliotheekruimte zal moeten bevatten. Aannemende, dat de bouwkosten van dit chemisch laboratorium bestreden kunnen worden uit de opbrengst eener extra kapitaalinzameling, zouden de kosten van dit plan op het volgende neerkomen: Hoogleeraar wiskunde

fl.

Hoogleeraar chemie, met inbegrip exploitatie laboratorium

10.000.fl.

30.000.-

Hoogleeraar natuurkunde, met inbegrip exploitatie laboratorium Tezamen

fl. fl.

35.000.75.000.- a 8

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's