GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 293

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 293

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de derde wereld in huis

292

landse universiteiten en hogescholen de vu het hoogste aantal vluchtelingstudenten telt. Met 92 vluchtelingstudenten staat de vu op eenzame hoogte; de (grotere) universiteiten van Utrecht en Groningen komen met 80 en 75 vluchtelingen op de tweede en derde plaats. ‘Die hoge score wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door het feit dat de vu het voorbereidend jaar anderstalige studenten aanbiedt’, meent Jaap Hijmans, voorlichter van het uaf. ‘Andere universiteiten hebben ook wel een programma voor anderstaligen, maar niet iets als het vasvu, dat al 25 jaar bestaat en inmiddels een gevestigd instituut is.’ Hijmans vermoedt dat de naam ‘Free University’ positieve connotaties oproept bij studenten die hebben moeten vluchten voor onderdrukkende regimes, en dat de vu als goed georganiseerde universiteit een stevige reputatie heeft binnen de vluchtelingengemeenschap.10 Kamal Amain – van Koerdische afkomst, vlucht in 1982 uit Irak, en krijgt politiek asiel in Nederland. In 1983 neemt hij deel aan het voorbereidend jaar en gaat vervolgens culturele antropologie en economie studeren aan de vu; na zijn studie wordt hij beleidsmedewerker en freelance onderzoeker. Twaalf jaar later kijkt hij in een interview terug op het voorbereidend jaar en zegt dat hij er een heel positief beeld van heeft. Het ging hem indertijd niet zozeer om hoge cijfers te halen, maar meer om de mogelijkheden die het voorbereidend jaar bood om in contact te komen met de Nederlandse universiteitscultuur. Bovendien merkt hij op: ‘Het vasvu had voor mij ook een bijna therapeutische functie. Je zit er met mensen die vergelijkbare dingen hebben meegemaakt, soms nog erger, en dat geeft je het motiverende gevoel dat je het ondanks alle problemen nog kúnt. Het vasvu is nu weliswaar niet meer alleen voor vluchtelingen, maar voor migranten geldt hetzelfde: je komt uit een ander land, een andere cultuur, je hebt andere normen en waarden en achtergrondkennis. Maar je bent niet in je eentje, er zijn anderen die zich er ook doorheen slaan.’11

interfacultair keuzevak ontwikkelingsvraagstukken Het interfacultair keuzevak ontwikkelingsvraagstukken is voortgekomen uit het werk van het ‘actiecomité hulp ontwikkelingslanden’ dat begin jaren zestig aan de vu werd opgericht. Na een periode van geld inzamelen gaat het comité zich ook richten op het organiseren van on-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 292

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 293

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's