De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 138
[Deel 2]
BOYCOT
gegeven door Zuid-Afrikanen. Bijzondere gebeurtenissen waren natuurlijk de voordrachten van Beyers Naudé. Allereerst bij zijn erepromotie in 1972. De Dom Helder Camara lezing in 1983 had hij niet in persoon kunnen geven vanwege zijn banning order-er werd een bandje afgespeeld. In 1985 kon hij wel voor een volle aula spreken, na de opheffing van zijn banning order. Bijzonder was ook de voordracht van de Zoeloeleider Gatsha Buthelezi, die oktober 1975 in de aula sprak over geweldloos verzet in ZuidAfrika. 9 Buthelezi was niet geliefd bij het a n c en de antiapartheidsbeweging, ook niet de Nederlandse, omdat hij binnen het Zuid-Afrikaanse bestel verandering nastreefde en geweld en desinvestering afwees - onderwerpen die ook aan de v u omstreden waren zoals was gebleken uit de uiteenlopende reacties op een oproep van de Wereldraad van Kerken, de investeringen uit Zuid-Afrika terug te trekken. Kiezen voor Verelendung en tegen reformisme, noemden J. P. Feddema en Allan Boesak dat in een open brief (1973). Maar onder leiding van Verkuyl had de meerderheid van het bestuur van Kairos de brief van hun medebestuursleden Feddema en Boesak toen gedesavoueerd. 10 Gewone wetenschappers uit Zuid-Afrika waren de eerste jaren na 1970 aan de v u ook nog welkom. In november 1970 gaf bijvoorbeeld de theoloog prof. dr. G.C. Oosthuizen (een oud-leerling, toen docent aan de Universiteit van Durban-Westville) een gastcollege", in december 1973 de natuurkundige dr. G. Erens (uit Pretoria, in december 1970 aan de v u gepromoveerd), 12 en in april 1975 de semiticus prof. dr. F.C. Fensham (Stellenbosch), die Nederland onder het Cultureel Verdrag bezocht.13 Aan het optreden van laatstgenoemde was trouwens door de faculteitsraad van Godgeleerdheid een voorwaarde gesteld. Op verzoek van de vakgroep oudtestamentische vakken en na 'een brede discussie' had de faculteitsraad besloten 'de heer Fensham te verzoeken om een gesprek over de apartheid en onze principiële bezwaren daartegen', buiten het eigenlijke college om weliswaar, maar wel als voorwaarde voor zijn optreden.14 Maar daarmee was de academische uitwisseling feitelijk ten einde. Want omgekeerd brachten vu-mensen ook geen bezoeken meer aan Zuid-Afrikaanse academische instellingen. J. W. van Hulst maakte zoals gemeld in 1971 een rondreis. De theoloog J. Blauw verbleef in 1972 geruime tijd in Zuid-Afrika, 15 waar hij onder meer deel nam aan een Workshop over de positie van de kleurlingbevolking aan het Centrefor
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 376 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 376 Pagina's