GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 252

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 252

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET

RASSENVRAAGSTUK

Transvaalse hervormde theoloog en volkenkundige dr. H . C . M . Fourie (1882-1939), een bitterender en rebel die in Utrecht had gestudeerd en behoorde tot het kleine groepje vertalers van de bijbel in het Afrikaans. 133 De boodschap van zijn opstel over 'Ons houding teenoor die naturel' is: wij moeten het evangelie brengen aan alle mensen! Opdat het evangelie zijn uitwerking kan 'om wat nog goed en bruikbaar is onder die nasies te behou en te versterk en te ontwikkel'. 134 Fourie begint zijn opstel met de schepping, waarin God een oneindige verscheidenheid en pluriformiteit gelegd heeft. De harmonieuze ontplooiing daarvan is echter verstoord en ontaard door de zondeval. Dat mensen en volkeren nog enig besef van godsdienst, wetenschap, kunst en zedelijk leven bezitten ondanks 'honderde van jare van ontwikkeling of liewer van verwildering' is alleen te danken aan 'die temmende en betomende werking van die lankmoedigheid van 'n genadige God wat Hom met al die nasies bemoei'. 135 God heeft onder zijn genadige voorzienigheid wel elk volk een eigen ontwikkeling laten ondergaan, en als gevolg daarvan heeft elk eigen eigenschappen en levensvormen gekregen, een eigen type van mens-zijn. Kerstening mag dus niet bedoelen om van die naturelle Hollandse of Engelse Christene te maak nie, of om in en uit hulle aanleg 'n Hollandse of Engelse kuituur te skep nie. Dit kan nie. Dit sal net van hulle karikatuur-Christene maak en sporprente van 'n Europese beskawing. (...) Die Christendom moet so na hulle gebring word, dat hy hulle met al hulle voorstellinge en instellinge deurdring en heilig. Hulle kan natuurlik oorneem van die Europese beskawing wat hulle kan absorbeer en hul eie maak. Maar beter is om hul eie deur die lig van die Evangelie en onder leiding van die beskawing (wat 'n gevolg is van die Evangelie onder die Europese volke) te verbeter en te ontwikkel. 136

The Dutch Reformed Church and the Native Problem had op hoofdlijnen dezelfde organische pluriformiteitsopvatting gekend als Fourie in Koers in die krisis ontwikkelde. Du Plessis zweeg over de Schepping, hij constateerde slechts dat de gekleurde volkeren ver achter stonden bij de blanke 'due to their lower stage of cultural development'. Een achterstand die niet zomaar in te halen zou zijn. 137 Zou het inhalen van die achterstand uiteindelijk gelijkheid opleveren? Dat zou men verwachten van dergelijke termen, maar dat bedoelde Du Plessis kennelijk niet. Want

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 252

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's