GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 204

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 204

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOLLEGIALISME

ondanks de vele onvooordelige omstandigheden welke hare geboorte omgaven en hare ontwikkelingen bemoeilikte, niet in strijd is met de beginselen van het gereformeerde kerkrecht. Zij is in haar wezen niet kollegialisties; ze is ook niet kongregationalisties; maar zij is de presbyteriaal-synodale vorm van kerkregering, welke de plaatselike gemeente en het verband van de kerk beide op het zuiverste tot hun recht laten komen. 340

Het is duidelijk, dat Keet het gereformeerde kerkrecht van zijn v u leermeesters als uitgangspunt nam. Hij stond daarmee feitelijk op het standpunt van de critici van gereformeerde (Dopper) zijde, die de structuur van de NGK kortweg synodocratisch noemden; J. D. duToit bijvoorbeeld, zoals we zagen, ging ervan uit dat een ngK-synode een eigen tuchtrecht bezat. Maar Keet kon een dergelijk oordeel niet geven zonder zijn plaats binnen de NGK ter discussie te stellen. Daarom verklaarde hij de kerkenorde van de NGK goed gereformeerd, en erkende tegelijkertijd dat die niet altijd goed begrepen of uitgevoerd werd. Om de N G K-kerkorde dat keurmerk te kunnen geven, zette Keet de kerkgeschiedenis hier en daar duidelijk naar zijn hand, gaf aan haar een gereformeerde interpretatie en wees intussen tal van niet-gereformeerde gebruiken en opvattingen krachtig van de hand. Zijn rede was historisch zwak, maar het ging Keet dan ook om iets anders: hij wilde een richting en program geven in de actuele discussie binnen de NGK. Want het is duidelijk dat Keet, evenals bij zijn inaugurele rede van 1 9 2 0 over Het gezag van de Heilige Schrift,1 in Na honderd jaar polemiseerde tegen zijn collega J. du Plessis en diens geestverwanten. 342 Zonder diens naam te noemen overigens, verwees Keet naar de recente discussie in De Kerkbode over voorstellen tot verandering van het beroepingstelsel, dat de ring een beslissende positie zou geven: ongereformeerd, aldus Keet, het ontneemt de plaatselijke gemeente en kerkenraad de zelfstandigheid. 343 Nog een ander door Keet afgewezen als kollegialistische element in de NG Kerk - en door Du Plessis met kracht voorgestaan - was de zelfstandige zendingscommissie. Feitelijk stelde Keet zich in dezen achter het vu-proefschrift van De Klerk, door Du Plessis krachtig van de hand gewezen. 344 In Na honderd jaar nam Keet trouwens een zeer irenisch standpunt in tegenover de Gereformeerde Kerk in Suid-Afrika, op hetzelfde moment dat Du Plessis zijn kruistocht tegen de Doppers voerde, in 1925 gebundeld in zijn bittere boekje De Gereformeerde kerk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 204

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's