GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 101

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 101

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

het paedologisch instituut op eigen benen

speeld. Vele opgenomen kinderen kenden hem alleen van bijzondere gebeurtenissen. Een ervan was het 25-jarig ambtsjubileum van Waterink als hoogleraar in 1951. Twee kinderen boden hem namens alle pupillen een bundel tekeningen aan vergezeld van het volgende gedicht:

100

Wij zijn twee kindr’en uit het p.i. Wij vinden het zo fijn Om op dit hele grote feest Van onzen Professor te zijn. In ’t p.i. zijn veel meer kinderen. Zij wilden allen mee. Maar ja, dat kan natuurlijk niet, Er mochten er maar twee. Toen hebben zij iets moois bedacht. Zij wilden niet meer zeuren, Maar maakten voor U een tekening Met verf en mooie kleuren. Soms kregen kinderen als uitje een tochtje naar Schiphol of de boot om Waterink uit te zwaaien als hij voor een lange reis vertrok. Een terugkerend evenement was het zingen voor het huis van Waterink in de Vossiusstraat op zijn verjaardag in oktober. Een andere speciale gebeurtenis, die sommige pupillen zich achteraf nog kunnen herinneren, was het werkbezoek van koningin Juliana en prins Bernhard in april 1956 ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Paedologisch Instituut. Aan dit bezoek werd overigens, zoals bij vele werkbezoeken van leden van het Koninklijk Huis, weinig ruchtbaarheid gegeven; kranten maakten er geen melding van. De opname, diagnostiek, behandeling en nazorg was grotendeels het werk van de psychologen. Waterinks rol als pedagoog raakte uitgespeeld. Dat weerhield hem er niet van in zijn herdenkingsrede in 1956 een lans te breken voor de pedagoog: ‘Tot het verder groeien en ontplooien van deze arbeid is nodig een stage samenwerking van medici, psychologen, die zich gespecialiseerd hebben als paedagogen, sociale werkers en paedagogen. Het is de eer van Nederland dat men al-

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 100 2e proef

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 101

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's