GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 204

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 204

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen

verspreiding. Zouden ze komen, de studenten van hier en elders? Ze kwamen, zo’n tien tot vijftien per jaar, uit alle delen van de wereld. Op de cursusdagen, donderdag en vrijdag, werden veel talen gesproken in het pi, maar onder elkaar was dat natuurlijk Engels. Studenten maakten afspraken, vierden gezamenlijk vakantie, wisselden ervaringen uit, knoopten vriendschappen aan en werkten vooral hard, al was het maar omdat al het geleerde werd getoetst. Dat de European Graduate School of Child Neuropsychology populair werd moge blijken uit het feit dat tot op vandaag gevraagd wordt wanneer de jaarcursus weer van start gaat.

externe betrekkingen Er was altijd iets eigenaardigs als er over Amerika werd gesproken. In de wandelgangen kon men wat laatdunkend doen over de wetenschappelijke (en politieke) activiteiten daar. Maar anderzijds was het ook zo dat wetenschap pas iets kon voorstellen als dat onderzoek in Amerika bekend was. Aanvankelijk speelde dat niet zo en bestond de indruk dat experimenteel onderzoek als ongewoon werd beleefd. Internationale publicaties erover zag men als buitensporig. Ik vermoed dat daarom veel kwaliteitsonderzoek uit de jaren vijftig en zestig in de la is blijven liggen. Bovendien was er weinig druk om te publiceren. Dat werd totaal anders toen onderzoekers niet meer vrijblijvend konden opereren maar met resultaten in de vorm van publicaties voor de dag moesten komen; onderzoekers werken met gemeenschapsgeld nietwaar en er moest bezuinigd worden. De stille wateren werden woelig. Al voor deze wending naar de no-nonsense periode hadden al heel wat publicaties vanuit het Centrum hun weg gevonden. Dat plaatste het Centrum op de kaart met als gevolg dat er vele internationale contacten waren. Buitenlandse onderzoekers kwamen voor korte of lange tijd langs en leverden zo hun bijdrage aan het onderzoek van het Centrum. Of men bezocht door het Centrum geïnitieerde, internationale symposia en conferenties. Daaruit kwamen dan weer boeken of andere geschriften voort. De pragmatische stijl van schrijven van Amerikanen leerden ons heldere, strakke wetenschappelijke teksten te publiceren. Uitnodigingen om over ons onderzoek te komen vertellen waren het gevolg. Dat betekende veel reizen naar vooral universiteiten en

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 203 2e proef

203

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 204

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's