GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 44

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 44

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

naar een koepelfaculteit?

kende de interfaculteit de vakken kinder‑ en gezinspsychologie en bedrijfs‑ en sociale psychologie, maar dit rechtvaardigde toch nauwelijks het ministeriële voornemen de studierichtingen psychologie en pedagogiek bij sociale wetenschappen onder te brengen. De geringe cohesie van de beoogde koepelfaculteit bleek volgens Kuiper al zonneklaar uit de organisatorische constructie die de minister voor ogen stond. Eén faculteit, bestaande uit drie subfaculteiten: voor psychologie, voor pedagogiek én voor sociologie, niet-westerse sociologie en culturele antropologie. Kuiper voorzag een faculteit als een verdeeld huis en was daarom niet afkerig van het idee dat psychologie en pedagogiek een eigen faculteit zouden gaan vormen. Mocht de minister, richtte Kuiper zich tot Wijngaarden en Waterink, toch vasthouden aan algehele samenvoeging, dan zouden psychologie en pedagogiek vanzelfsprekend op gelijke hoogte met de sociale wetenschappen komen te staan.69 Veel viel te veronderstellen, te plannen, te bedenken – de dood niet. Op 17 juni 1962 werd de interfaculteit opgeschrikt door het stervensbericht van Roel van Dijk, haar hoogleraar sociologie die was omgekomen bij een auto-ongeluk. ‘Hij behoorde tot de stillen in den lande,’ sprak Kuiper tijdens zijn herdenkingsrede. De stille kracht van de interfaculteit, een beminnelijk mens van ontwapenende eenvoud. Geen theoreticus, maar een socioloog die open stond voor de problemen waarmee de industrialiserende maatschappij talrijke gezinnen dag in dag uit confronteerde. Die hardop durfde te zeggen dat de gereformeerde kerken onvoldoende waren toegerust om deze problemen het hoofd te bieden. Geen studeerkamertype, aldus Kuiper, maar een gedreven geleerde die ‘met zijn gaven de samenleving ook rechtstreeks wilde dienen en in het bijzonder de mens in nood.’70 Een zoektocht naar een opvolger verliep moeizaam. Bekwame sociologen, geschikt voor hoger onderwijs en onderzoek op gereformeerde grondslag, waren dun gezaaid. Begin oktober 1962 werd het speuren gestaakt en besloten dat Kuiper voorlopig de taken van Van Dijk ging waarnemen. Hiertoe werd het onderscheid tussen de sociografie, Kuipers eigenlijke leeropdracht, en de sociologie opgeheven, wat aan andere universiteiten overigens al langer het geval was. Wel ging de interfaculteit, ten einde Kuiper te ontlasten, op zoek naar personele ondersteuning.71 In de loop van 1963 nam Kees Boekestijn, als lector, de leeropdracht sociale psychologie van Kuiper over. Henk van Zu-

43

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's