GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 43

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

af van den aard en het karakter van het onderwijs. En nu is dit zijn aard en karakter: 1°. dat het een vry groote hoeveelheid kundigheden efnalgemeene ontwikkeling veronderstelt; waar die niet zijn, kan geen academisch onderwijs gegeven worden. .. 2°. onderscheidt het academisch onderwijs zich door zijn methode; hoofdzaak daarbij is de samenhang van het gegeven onderwijs, n.l. van het eene vak met de andere vakken, en wat een bepaald vak aangaat, van de onderdeden met elkaar. Het komt er aan op het beginsel, omdat het uiteraard systematisch is. 3". dat het doel van academisch onderwijs niet is, zooals bij lager en middelbaar onderwijs, het meededen van zekere hoeveelheid kennis aan den leerling, maar den student de methode te leeren, volgens welke hij studeeren moet, om hem op te wekken en te prikkelen tot eigen onderzoek. De hoeveelheid kennis moet de student zichzelf veroveren; het. academisch onderwijs moet hem daartoe in staat stellen. En is dit nu de aard en het karakter van het academisch onderwijs, dan is het uit den aard der zaak onmogelijk, dat ook ongeletterden er rechtstreeks aan kunnen deelnemen, althans niet zóó, dat ze er iets aan hebben. Bij hen ontbreken de veronderstelde aanwezige kundigheden en de vereischte ontwikkeling. Ze zijn niet bij machte, alles in samenhang en stelsel te beschouwen, en niet rijp genoeg om zelf te studeeren. Het zou dus een even vruchteloos werk zijn, als het voordragen van poëzie aan een kind, dat nog niet eens lezen kan. Academisch onderwijs rechtstreeks aan ongeletterden te geven is eenvoudig doelloos. Nu zal men tegenwerpen, dat men het in Engeland en Amerika toch sinds 20 jaar reeds doet, sedert daar opgekomen is de beweging, bekend onder den naam van „ University-extension-movement^. Inderdaad, dat is zoo, zegt spreker; in Engeland en Amerika zijn er professoren, fellows, lectoren, doctoren en studenten van het laatste studiejaar, die ook buiten de. universiteit er op uitgaan om onderwijs te geven, wat ze dan noemen academisch onderwijs, cursussen over allerlei onderwerpen, die met de wetenschap in verband staan en dat niet voor geletterden, maar voor het volk, bepaaldelijk voor de arbeidende klasse, zooals in Schotland in de mijndistricten voor mijnarbeiders. Dat onderwijs wordt stelselmatig gegeven; er zyn aangewezen personen, die traktementen krijgen voor het houden dier cursussen onder het volk. En wat bovendien het geval is, het volk xelf betaalt daar ook geld voor en na afloop van den cursus wordt een examen gehouden, waaraan zoowel mannen als vrouwen kunnen deelnemen en waardoor een graad kan worden verkregen. Dat dit echter academisch onderwijs zou zijn, ontkent spreker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 43

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's