GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 47

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

XLVir

h et 'socialisme en het volk ondermijnende richtingen een universiteit invloed kan doen gelden. Zoo toch heeft prof. Eutgers aanvankelijk toegegeven aan het standpunt, dat spreker inneemt, dat zulks zeer noodig is en dat onze Vrije Universiteit daarvan het voorbeeld moest geven; op welke wijze, laat spreker daar. De vrees van prof. Ilutgers, dat het publiek zou gaan meenen, dat voorbereidend onderwijs overbodig is, kan hij niet deelen. Wanneer men Weet, dat de universiteiten reeds drie eeuwen bestaan hebben, zal niemand zoo maar van zijn driesteel opspringen om wetenschap te gaan beoefenen. Dan zegt prof. Rutgers, dat de hoogleeraren er niet aan kunnen deelnemen. Welnu, spreker vindt het meer raisonnabel, dat de beste studenten, die den drang in zich voelen om op het volk te werken, dit ter hand nemen. Dit is veel beter, dan dat hooggeleerde professoren van hun catheders afdalen. Ten slotte stelt hij aan prof. Eutgers voor, de vraag met schrapping van het „rechtstreeks" aldus te lezen: of het niet goed en wenschehjk zou zijn, dat het universitaire onderwijs, op deze wijze zich uitbreidende, zijdelings haar invloed deed gelden op het volk. Prof. Bavinck heeft, wanneer de vraag zoo luidt, als op het programma staat, geen ernstig bezwaar tegen het antwoord van prof. Rutgers. Immers op dit oogenblik en met het oog op de werkelijke krachten, valt er niet aan te denken, • zulke uitbreiding aan het academisch onderwijs te verschaffen. Hij zou daarom, evenals prof. Rutgers, de vraag ontkennend beantwoorden. Toch meent hij, dat er in de machtige beweging van Engeland en Amerika een gedachte schuilt, die door ons zeer ernstig moet worden gewaardeerd. Zéér vele jongelingen uit alle kringen der maatschappij haken en verlangen naar beter en degelijker kennis, dan ze op de lagere school ontvangen. Het is het streven der lagere klasse, om deel te hebben aan de vruchten en voordeden van de resultaten der wetenschap. Deze beweging heerscht op politiek en op allerlei ander gebied. Ook op universiteitsgebied dient er op gelet, dat het volk meer van de wetenschap wenscht te profiteeren dan in vroeger eeuwen. Het kweeken der leiders is niet genoeg, zegt men; de menschen willen zelf op de hoogte wezen van de belangrijkste quaes tien, die aan de orde van den dag zijn. Deze beweging leidde in Engeland er toe, mannen aan te stellen tot het houden van lezingen en tot het instellen van een onderzoek na afloop daarvan, ten bewijze, dat er ook eenig nut van getrokken was. En hierin ligt metterdaad iets, dat waardeering verdient. In ons vaderland worden door de jongelingsvereenigingen in dorpen en steden personen uitge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's