GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1928 - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1928 - pagina 29

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

36

die 'haar het hart geven,' die voor haar offeren en voor haar bidden. De Vrijie Universiteit is geboren uit den geest van het Geref. volk. Da gemeenschap tussohen het Geref. volk en zijn Universiteit kan alleen bloeien in de sfeer van het vertrouwen. Moge er steeds meer samenbinding komen, doordat zij die een leidende positie innemen al meer denken en leven in gemeenschap met het Woord, en het Geref. volk, niet kittelachtig van gehoor, het vertrouwen niet opzegt, wanneer het eens andere klanken hoort, dan het vroeger gewoon was te vernemen, mits al wat verkondigd wordt steeds weer getoetst worde aan het Woord des Heeren. Bovenal, indien de Vrije Universiteit de wetenschap beoefent in gebondeniheid aan Gods Woord, zal de Heere haar prijzen, ook al zouden vele menschen hunne instemming en steun haar onthouden. Want niet dien de menschen prij'zen, maar dien de Heere prijst, die is beproefd.

§ 7. Verslag Rede Prof. Dr. H. Dooyeweerd. De G o n s e q u e n t i e d e r C a l v i n i s t i s c h e We t e n s c h a p s b e s c h o u w i n g . Spr. wijst er allereerst op, dat 't Calvinisme reeds bij' zijn eerste optreden als zelfstandige geestelijke beweging aanstonds ook met een eigen beginsel in de wetenschap optrad en Universiteiten stichtte, die zoowel tegen scholastiek als 'humanisme een eigen wetenschapsbesc'houwinig verdedigden. Ook in den modernen tijd toen 't Calvinisme hier te lande zijü wedergeboorte als alomvattende levens- en wereldbeschouwing beleefde, moest het zich krachtens een innerlijke noodzakelijkheid ook weder krachtig op het terrein der wetenschap doen gelden en hier de consequentie uit zijn uitgangspunt trekken. Intussohen zijn de omstandigheden, waaronder de strijd op wetenschappelijk erf gevoerd wordt, geheel gewij'zigd. Bij de stichting der Vrij;e Universiteit was nog schier onbetwist een anti-godsdienstig rationalisme heer en meester op dit gebied, een rationalisme, dat zijn staatkundigen weerslag vond in het Liberalisme van dien tijd, dat de religieuse levens-instincten der natie beleedigde en tot opstand Verwekte. 'Doch tegen dit rationalisme valt een diepe geestelijke reactie waar te hemen, welke in menig opzicht verzoeningsgezind ons tegemoet treedt. Spr. noemt in dit verband het boekje van Prof. Eigeman: „De Liberale Gedachte" en in 't algemeen de uiting van een herlevend personalisme en ir rationalisme. Onder den indruk dezer geestelijke kentering, welke in het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Jaarboeken | 465 Pagina's

Jaarboek 1928 - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Jaarboeken | 465 Pagina's