GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1961-1962 - pagina 84

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1961-1962 - pagina 84

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

weten te verenigen. Zij kende haar diepte-, echter ook haar hoogtepunten. Zij heeft het kennen verrijkt, is er in geslaagd wetenschap over te dragen, heeft voor het leven gevormd en de weg naar de toekomst gebaand. Parijs, Oxford, Cambridge, Göttingen, Berlijn, Harvard, brengen de veelzijdigheid van het wezen der universiteit tot uitdrukking. Zij moet zich heden door vaak luidkeels gestelde eisen niet van haar stuk laten brengen, i ) Wanneer een verstandige verbinding met vakopleidingen wordt gelegd, het begrip zich verscherpt omtrent de onmogelijkheid en de onwenselijkheid alles voor de praktijk de leerlingen bij te brengen — zo stenografie — 2) de massaliteit op verstandige tegenweer door splitsing der instellingen stuit en men met voortvarendheid duidelijke feilen herstelt, is er geen reden voor paniek. Verder behoeft niet aan alle bezwaren te worden toegegeven. De ouders zullen moeten berusten in de onbegaafdheid tot studie van hun kinderen. 3) De staat mag geen onafgebroken steun voor eigen optreden verwachten. Universiteit en hogeschool kunnen geen economische crisis bezweren, geen culturele ineenstorting, als men elders te kort schiet, verhoeden. Veel verwarring en ontevredenheid vinden daarin oorzaak dat men de onvoldoende uitgemonsterde universiteiten en hogescholen te veel laat doen. De onderwijstaak moet uitvoerbaar blijven voor de docenten. De verantwoordelijkheid met twee of drie anderen gedeeld voor honderden studenten is te groot. 4) Met behulp van microfoons, geluidversterkers en beeldscherm gegeven colleges zijn fataal voor het contact. 5) Het loopt verkeerd als de academies massale verwerkingsinsti-

76

^) Werner Thieme: Deutsches Hochschulrecht. Berlin 1956, 11 keurt het snelle toegeven van de universiteit aan tot haar gerichte wensen af. ^) Abraham Flexner: Universities. American, English, German. London 1930, 335. ^) Jacques Barsun: The House of Intelligence 95. *) Interessant zijn de cijfers bij Hans Anger: Probleme der deutschen Universitat 185 en 246. In de cursus 1953-1954 waren er op 1 docent (als zodanig werden ook honoraire professoren, gasthoogleraren en zij die een leeropdracht hadden beschouwd) 16 studenten. ®) Vergelijk Hans Anger: Probleme der deutschen Universitat 204.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's

Jaarboek 1961-1962 - pagina 84

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's