GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1964 - pagina 116

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1964 - pagina 116

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

vandaan? Zelf drijft hij ook een bepaalde metafysica, wanneer hij neerschrijft, wat God alleen maar kan zijn (geen Schriftgelovige, die hem hierin bijvalt, en die hem dan niet hetzelfde verwijt als hij aan Jaspers verwijt!); maar bovendien is hij hier a.h.w. de paradox voorbij en meent hij, Jaspers te kunnen ontmoeten op het gemeenschappelijke vlak: vrijheid drijft zekerheid uit; zekerheid vrijheid; het eerste is legitiem; het tweede is zelfverraad van de mens aan zichzelf. O m dan Jaspers te verwijten, dat hij zichzelf in een bepaalde metafysica zou beveiligen. Alsof de existentie-filosofie, en ook de in deze filosofie geinoculeerde theologie van B. zichzelf als vrijblijvend zou aandienen aan de mens. Zij doen dat niet. Zij beschuldigen zelfs de mens, die niet existentieel leeft naar het patroon dezer filosofie, dat hij een oneigenlijk mens is, en ze zijn hier steker van op basis van de door hen algemeengeldige gedachte Existenzial-Analytik. Wanneer B. in deze passage Jaspers verwijt, dat hij blijkbaar een standpunt buiten de geschiedenis inneemt, van waaruit hij een historisch feit meent te kunnen beoordelen, dan valt B. toch in ditzelfde zwaard, wanneer hij meent te kunnen oordelen, dat Christus niet voor zondaren gestorven kan zijn en dat hij niet kan zijn opgestaan uit de doden. Zijn restant van christelijk geloof staat dan ook op zeer losse schroeven, omdat hij evenals J. uitgaat van de zekerheid der menselijke vrijheid, d.i. der menselijke zelf beschikkingsmacht, en deze zekerheid doorkruist, hoogst gewelddadig, met de paradox van het geloof, dat de mens steeds weer onvrij is en onvrij moet zijn, en steeds weer uit deze onvrijheid enkel bevrijd kan worden door de coöperatie van 's mensen „Selbst-Entsicherung" met Gods genadige bevrijding en overzetting in de nieuwe aeoon van de nieuwe, eschatologische „Gegenwart", tot de reële vrijheid der openheid voor de toekomst. Zodat vrijheid en zekerheid elkander niet alleen bij Jaspers, maar ook bij Bultmann ontmoeten, en de zekerheid zelfs de vrijheid garandeert: bij Jaspers in de humanistische leer van de vrijheid, die slechts uit eigen oorsprong vrijheid kan zijn; en bij Bultmann in de humanistisch-paradoxaal-christelijke leer, volgens welke vrijheid slechts uit de paradoxale ontmoeting van menselijke „Entscheid u n g " en goddelijke „Entscheidung" in het ogenblik van het historisch-eschatologische heden kan ontstaan. Dat Bultmann Jaspers' bestrijding van eigen vrijheidsii6

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's

Jaarboek 1964 - pagina 116

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's