GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1973-1974 - pagina 191

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1973-1974 - pagina 191

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

onderwijs over de betreifende theorieën of over de nog niet tot theorieën of paradigma's gekristalliseerde stukken meningsvorming aan de orde komen. Juist omdat het onderwijs zo nauw met het onderzoek verbonden is, moet de waarde en de zekerheid van de kennis die toch uit het onderzoek voortgekomen is, in het onderwijs ter discussie staan. Ook de student die niet naar de universiteit komt om onderzoeker te worden moet zich de veranderlijkheid en de grenzen van de verworven kennis bewust worden, waardoor hij anders gevormd wordt dan b.v. in het hoger beroepsonderwijs mogelijk is. 3. De structuur Om de in het voorafgaande geanalyseerde functie van het onderzoek voor de inhoud en de aard van het onderwijs te kunnen vervullen moet er aan de universiteit goed onderzoek gebeuren. De wijze waarop dit onderzoek in de geesteswetenschappen, de maatschappijwetenschappen en de natuurwetenschappen (inclusief de medische wetenschappen) vorm en (interne) structuur verkrijgt is zeer verschillend. Het is niet mogelijk om deze verschillen in een beknopte bespreking over de structuur van het onderzoek aan de gehele universiteit hier steeds in rekening te brengen. De beoefenaars van de alpha- en gamma-wetenschappen zullen hopelijk het vervolg dat vanuit de bèta-wetenschappen is opgebouwd, niet naast zich neerleggen, maar proberen de problematiek mutatis mutandis ook voor hun gebieden te overdenken. De voornaamste vraag waarvoor wij nu staan is dus: hoe wordt de kwaliteit van het onderzoek gehandhaafd en zelfs verbeterd, ervan uitgaande dat de kwaliteit van het onderzoek mede bepalend is voor de waarde van de wetenschapsbeoefening aan een universiteit. Deze vraag komt met steeds groter kracht op de universiteiten in Nederland en dus ook op de Vrije Universiteit af omdat de omstandigheden waaronder de universiteiten op het ogenblik werken het klimaat voor het onderzoek ernstig bedreigen (zie onder 1.). Behalve deze eerder genoemde omstandigheden wordt deze toestand verscherpt vanuit de aard van de wetenschapsbeoefening zelf. Elk weten en alle kennis heeft in zich de drang naar uitbreiding, verdieping en vernieuwing. Elke wetenschap groeit, ook de economische wetenschap. Er komen steeds nieuwe mogelijkheden voor onderzoek bij, er ontstaan interdisciplinaire gebieden, waarin verschillende wetenschappen samenwerken, zoals de biofysica, de biochemie, de moleculaire biologie en er ontstaan geheel nieuwe wetenschappen 193

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

Jaarboeken | 194 Pagina's

Jaarboek 1973-1974 - pagina 191

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

Jaarboeken | 194 Pagina's