GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1950 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 203

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GELOOF EN WETENSCHAP BIJ LYSENKO

175

bestreed Lamarck in naam van het neo-darwinismc. Terecht zegt Lysenko: 'i •»-•<,* .wïi;>>;«:,n^ „Weismann, as we see, speaks of having declared war against Lamarcks principle; but it is easy enough to see that he declared war against that without which there is no materialist theory of evolution, (en) that under the guise of „Neo-Darwinism" he declared war agains the materialist foundations of Darwinism". (15). Weismann deed dit omdat hij de feiten meer lief had dan een hypothese, die nog wel enige variatie toeliet, Lysenko echter wijst alles af wat ook maar zijdelings als argument tegen de evolutie-leer zou kunnen worden ingebracht. Daarom w^ijst hij ook de gedachte van een specifieke constante erfelijkheids-substantie („Keimplasma") verontwaardigd af, want hierdoor wordt constantie als tegenhanger van evolutie in de hand gewerkt. De ,,Keimplasma"theorie is in zijn ogen niet alleen in strijd met de biologische feiten en waarden, maar brengt idealistische en mystische elementen met zich mee. W a n t een van generatie op generatie overgedragen en dus onsterfelijke erf-substantie die onberoerd blijft door de belevenissen en veranderingen van het sterfelijke lichaam ,,that is Weismann's frankly idealistic, essentially mystical conception". Lijnrecht staat hij dus ook tegenover Morgan's opvatting, dat evolutie steeds vanut de „Keimbahn" optreedt, zonder dat het soma hierop een belangrijke invloed kan uitoefenen. Van het feit, dat men nimmer gerichte mutaties heeft kunnen opwekken, moet hij niets weten : de Mendelisten-Morganisten, die dit leren, geven hiermee toe, dat zij incapabel zijn om de natuur te veranderen. Tegenover het Weismannisme-Morganisme staat de opvatting van de oude Russische kweker L V. Michurin: ,,Wij kunnen niet op gunsten van de natuur wachten; we moeten haar deze ontrukken". Na zijn onderzoekingen kwam deze n.l. tot de conclusie : „It is possible with man's intervention, to force any form of animal or plant to change more quickly and in a direction desirable to man". (34). Michurin heeft drie hoofdgedachten : 1. erfelijkheid van verworven eigenschappen; 2. er bestaat geen specifieke erfelijke substantie onafhankelijk van het soma; 3. de veranderingen van de erfelijkheid zijn altijd het gevolg van veranderingen van het lichaam.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1950

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 228 Pagina's

1950 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 203

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1950

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 228 Pagina's