1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 36
24
H. WITTENBERG
schappen te bezitten dan de bekende spitse neuzen, die bij supersone luchtvaartuigen worden toegepast. Dit resultaat is enkele jaren geleden het eerst aangeduid door de Amerikaan H. J. Allen en kan als volgt worden verklaard. De weerstand, die de kinetische energie van het lichaam uitput, bestaat bij supersone en hypersone snelheden uit schokgolfweerstand en wrijvingsweerstand. De warmte-ontwikkeling die met de wrijvingsweerstand aan de wanden gepaard gaat, wordt direct aan het lichaam toegevoegd, terwijl de schokgolven de warmte voornamelijk aan de lucht toevoeren, daar zij zich over een groot gebied in de stroming uitstrekken. Het is daarom i.v.m. de warmtetoevoer aan het lichaam gewenst om de verhouding wrijvingsweerstand/schokgolfweerstand klein te houden; hiervoor is een stompe neus van het lichaam vereist. Bij toepassing van een stompe neus wordt b.v. slechts 1 a 2 % van de boven berekende ontwikkelde warmte aan het ruimtevaartuig toegevoerd. Deze warmtehoeveelheid is echter nog zodanig groot, dat bescherming van de constructie van het ruimtevaartuig nodig is, waartoe o.a. „ablation" kan worden toegepast. In dat geval wordt de stompe neus voorzien van een schild dat de ontwikkelde warmte opneemt door te smelten of te sublimeren, waardoor warmtetoevoer naar de eigenlijke constructie van het vaartuig wordt voorkomen. Deze wijze van „koeling" zal onder meer worden toegepast bij de eerste bemande satelliet, die men in Amerika in 1961 hoopt te lanceren (project „Mercury"). B.
Terugkeer naar de aarde met behulp van draagkracht.
Een meer verfijnde vorm van ,,re-entry" wordt verkregen met een gevleugeld ruimtevaartuig. De condities, waaronder de vlucht naar de aarde in dit geval plaats vindt, worden getoond in fig. 12. De vlucht is in dit geval gebonden aan twee grenzen : a. boven een bepaalde hoogte is de dichtheid van de lucht onvoldoende om de noodzakelijke draagkracht te leveren. Deze hoogtegrens neemt toe met toenemende hoogte en verdwijnt bij de circulaire snelheid, waarbij het gewicht immers evenwicht maakt met de centrifugaalkracht en geen aërodynamische draagkracht voor de handhaving van de vliegtoestand nodig is, b. boven een bepaalde snelheid verkrijgt de constructie van het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's
![1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 36](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/orgaan-cvng-geloof-en-wetenschap/1960-geloof-en-wetenschap-orgaan-van-de-christelijke-vereeniging-van-natuur-en-geneeskundigen-in-nederland/1960/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's