GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1961 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 200

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

160

H. BERGEMA

rentie in Whitby in 1947, werden ze door allen als „partners in obedience" erkend. En tegenwoordig is het zo, dat vrij algemeen de zending wordt gezien als de éne taak van de éne kerk voor de éne wereld. Dat wil dus o.a. zeggen, dat de inheemse kerken op de zendingsvelden, die hun verantwoordelijkheid ten deze beginnen te zien (ik wijs in dit verband vooral op de uitspraken van de Indonesische Raad van Kerken over de „Dienst" van de Kerk in deze tijd) mede betrokken worden in het werk der zending. Daarmee is de zending een geheel nieuwe periode binnengetreden. Welke plaats neemt daarin nu de medische zending in? Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet ik eerst iets zeggen over wat,,zending" is. Gewoonlijk verstaan we daaronder de evangelieprediking van de Kerk aan de niet-christelijke volken, in onderscheiding van de „evangelisatie", die zich meer richt tot de ontkerstende wereld van „het Westen". •^isk-r" Maar wat is het karakter van deze „prediking"? Wanneer we in de Bijbel nagaan welke woorden worden gebruikt om het karakter van de zendingstaak aan te duiden, dan blijkt al spoedig, dat met prediking ven het Evangelie niet alleen ,,prediking met woorden" wordt bedoeld. Zelfs het begrip „woord" omvat in de Bijbel meer dan bij ons in het Westen het geval is. Het Hebreeuwse woord „dabar", dat gewoonlijk met „woord" vertaald wordt, betekent eigenlijk ,,zaak". Woord en zaak, en zo ook woord en daad, zijn in het Hebreeuws veel meer een eenheid dan bij ons. Met name met Gods Woord is dat het geval. God spreekt en het is er. Bij God vallen woord en daad samen. Zo is het ook bij het prediken van Jezus. Prediking en genezing gaan bij Hem gepaard. Samen vertegenwoordigen ze Gods „dabar". Met het Woord komt het Koninkrijk Gods, de nieuwe wereld, op aarde. En, zegt Jezus, zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u. (Joh. 20 : 21). In onze zending zet God Zijn heilswerk met deze wereld voort. Prediking van het Evangelie is dan ook: proclameren van het Koninkrijk van Christus, die alle macht heeft ontvangen in de hemel en op de aarde. Wij zijn herauten van Christus. Het Koninkrijk is door het lijden en sterven en de opstanding van Christus reeds gekomen („van U is het Koninkrijk"). Maar wij moeten er van „getuigen", omdat het een „verborgen" Koninkrijk is en alleen door het geloof gezien wordt. Wat wij zien in deze wereld schijnt er vaak volkomen mee in strijd te zijn. De prediking van de zending is dus de proclamatie van het Koningschap van Christus op alle terreinen van het leven; de proclamatie van het beslissend gebeuren (de dood en de opstanding

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 308 Pagina's

1961 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 200

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 308 Pagina's