GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 94

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

66

R. C. KWANT

met de werkelijkheid. Ook de wijsgeer richt dus zijn aandacht op het concrete bestaansveld, waarin wij tezamen door arbeid een bruikbare wereld maken, waarin wij samen van de wereld gebruik maken, waarin wij eten en drinken, ons ontspannen en spelen, waarin kinderen worden geboren, en mensen van alle leeftijden sterven, waarin mensen erg naar geluk verlangen, en er soms een beetje van vinden, waarin de meeste mensen over het leven klagen, maar daarin blijkbaar toch zoveel zin vinden dat zij het beslist niet wensen te verliezen. Ook al zoekt de wijsgeer naar grondlijnen, hij zoekt deze in het concrete bestaansveld dat zich hier en nu voordoet. De wijsgeer beziet hetzelfde bestaansveld waarin ons leven zich afspeelt, dat door de wetenschappen geobjectiveerd wordt, dat door de kunstenaar tot uitdrukking wordt gebracht. Maar de vidjsgeer beziet het op zijn eigen wijze. Kenmerkend voor de wijsgerige benaderingswijze is de radicaliteit van de reflectie, waardoor alle vanzelfsprekendheden zoveel mogelijk worden opgeheven. Ik ga hier echter niet het eigene van de wijsgerige benaderingswijze beschrijven. Ik heb slechts het recht van de wijsbegeerte willen verdedigen, om zich bezig te houden met vraagstukken, die gebonden zijn aan de constellatie van de werkelijkheid die zich hier en nu voordoet. Dat er een gerontologie bestaat, zo heb ik in het voorafgaande opgemerkt, kan zijn verklaring vinden in het algemene feit, dat wij nu eenmaal alles op een wetenschappelijke wijze zijn gaan benaderen; het aantal „logieën" neemt steeds toe. Het zou echter ook zijn verklaring kunnen vinden in het feit, dat het bestaan van de ouden van dagen op een nieuwe wijze tot een probleem is geworden. Is dit laatste inderdaad het geval? Het wil mij voorkomen, dat deze vraag bevestigend beantwoord moet worden. Het verdere betoog zal gewijd zijn aan de motivering van dit bevestigende antwoord. 2. Het versnelde tempo van de geschiedenis Men trapt een open deur in, waarin men opmerkt, dat wij leven in een stroomversnelling. Het is zo vaak en in zovele toonaarden gezegd, dat het hinderlijk wordt, het weer opnieuw te vernemen. Toch moeten wij dit gezichtspunt in onze beschouwingen betrekken, omdat het van groot belang is voor de nieuwe situatie van de ouden van dagen. Dat er inderdaad een stroomversnelling in de historie is opgetreden, kan niet worden betwijfeld. Het is niet toevallig, dat de wijsbegeerte over de mens is gaan spreken in dynamische termen als zelfontwerp,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 94

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's