GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1969 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 86

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

WAARHEID EN WERKELIJKHEID

62

In een dergelijke onderzoekersgemeente hoopt Dippel op een ontmoeting van christelijk geloof en natuurwetenschap, een ontmoeting, die betekenis kan hebben voor de gemeente van Christus en eveneens voor hen, die daar buiten staan (343). Enkele

opmerkingen

1. Verschillende aanpak: De artikelen van Dippel, Loen en Ubbink vergelijkend treft allereerst de geheel verschillende aanpak. Terwijl bij Dippel de behandelbaarheid van de „natuur" een grote rol speelt, benadert Loen zijn probleem meer filosofisch met een diskussie over „wat is waarheid". Ubbink gaat meer uit van de fysika en probeert daarvanuit, behoedzaam spekulaties vermijdend, de „dingen" te benaderen die zich in de verschijnselen aan ons openbaren. Deze verschillende aanpak gaat gepaard met een verschillend denkklimaat en bijbehorend spraakgebruik. Bij eerste lezing zijn deze opstellen daardoor wat moeizaam. Bi] tweede lezing echter, wanneer men gekonstateerd heeft, dat deze verschillende wegen toch tot een overeenkomstige visie leiden, gaat men de wijze, waarop de technikus, de filosoof en de fysikus elkaar aanvullen, waarderen. 2. Gemeenschappelijke

visie

Bij alle drie staat centraal de eenheid van Gods werk. Vandaar, dat de eenvoudigste wijze om van de problemen af te komen, nl. een afbakening van de terreinen, afgewezen wordt. Natuvirwetenschappelijke kennis en geloofskennis staan niet los van elkaar. Er is maar één waarheid. De vraag is dan echter wat onder ware kennis wordt verstaan. 3. Wij kennen ten dele De natuurwetenschappelijke kennis wordt door alle drie verschillend benaderd. Het komt er echter steeds op neer, dat het beperkte, sterk subjektieve kennis is, van een beperkt, niet afgesloten gebied. De kennis wordt sterk getypeerd door de wijze, waarop deze verkregen is. Geloofskennis is eveneens beperkte kennis die echter op een andere wijze verkregen moet worden (unieke informatie kontra publieke informatie). Natuurwetenschappelijke kennis en geloofskennis hebben beide betrekking op de éne waarheid. Schijnen ze te strijden, dan moeten we nagaan, of we wel met ware kennis opereren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 310 Pagina's

1969 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 86

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 310 Pagina's