GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 70

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

50

METABLETICA DER MATERIE

hier blijkbaar ook „de goden" gelezen worden: ook Euklides werkte met euklidische meetkunde!) In de renaissance-periode was het met die euklidische meetkunde bijna uit geweest, omdat de God der Christenen bijna was geëlimineerd: „God was binnen noch buiten, en zou zijn verdwenen, had niet Thomas a Kempis (en met hem elke tijdgenoot) het innerlijk voor hem bereid. Vandaar dat Thomas (met hem zijn tijdgenoot) zich nog kon permitteren de medemens de deur te wijzen. Hij heeft hem juist nog niet nodig gehad. Men kan aannemen, dat geen tijd zo dicht bij de ontdekking van de niet-euklidische meetkunde is geweest, als die der renaissancistische stijlperiode" [MM 433]. Ben ik bevooroordeeld, of lees ik hier terecht dat zij, die plaats hebben in hun hart voor de „God der christenen" (a) weinig zicht hebben op de mogelijkheden der (natuur)-wetenschappen, althans van de meetkunde, en (b) niet of nauwelijks toekomen aan bewogenheid voor de medemens (de „naaste")? „Doch getroost, een andere wereld is in wording, anders dan die van de scherpe hoek, een wereld waarin medemenselijkheid niet slechts te dragen, te dulden, maar te verdragen, te aanvaarden, wie weet zelfs te genieten zal zijn. Dat is de wereld van de stompe hoek, die van Riemann, waarin [ . . . ] de mensen gevraagd wordt [ . . . ] zonder God uit te komen, en te proberen samen te zijn. Het kon wel eens lukken" [MM 433-434]. De psychotherapeut van den Berg beëindigt zijn meetkundige beschouwingen, en daarmee zijn boek, met overpeinzingen over zijn behandelkamer, die euklidisch mag zijn wanneer hij eens alleen zijn wil, maar waarin patiënten komen die ,,van hun wereld van Lobatsjewskii verlost" willen worden, om „indien mogelijk een wereld van Riemann te krijgen (die er ook i s ) . . . Zij zijn tenminste eerlijk, mijn patiënten, eerlijker dan de loze praters over samen, gesprek, contact, relatie, die doen alsof de ruimte van Riemann al voltooid is" [MM 435]. „De kortste, ook de meest schone definitie van psychotherapie luidt dan: vermenigvuldigen met de factor ^/—l" [ibidem]. „Het kost moeite zonder God te leven. Eindeloos zijn de pogingen om mensen bij mensen te brengen. Misschien zijn ze alle nog ongeschikt. Geduld. De wereld is eindig. ^^) Ons speelt de plaats nog ) Schaart hier vdB zichzelf niet onder „de loze praters [ . . . ] die doen alsof de ruimte van Riemann al voltooid is"?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's