GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 54

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

34

AGGRESSIVITEIT IN DE BIJBEL

bruikt God iedereen: de sterken en de zwakken, verlegen mensen en spraakzamen, allen, de herdersjongen en de veroveraar Nebukadnezar. Hij kwam tot Isaak, een naief man, die door zijn vrouw en zoon overtroefd werd; tot Jacob die met zijn broer twistte, met zijn schoonvader, met God zelf; tot de profeten Jeremia, Daniël, tot Paulus. Ik denk speciaal aan Mozes, die een moordenaar was, die God uitkoos om juist met zijn aggressieve kracht Zijn plan ten uitvoer te brengen. Mozes moest strijd leveren tegen de macht van Farao, tegen zijn rebellerende volk, tegen zijn jaloerse schoonzuster en vele mensen en zelfs tegen God, tegen wie hij steeds in verzet kwam. We zien dat God juist deze aggressie oproept om zijn plan uit te voeren. In de opdracht van Christus krijgt dit probleem een bijzondere diepgang. Bijvoorbeeld als zijn moeder eens bij hem komt en hem zegt: „Het gaat verkeerd zo, je moet ophouden", geeft Jezus de strijd tegen de samenleving ondanks de moederlijke waarschuwingen niet op (Mattheus 12 : 46-50). De bijbel wijst de mens aan als degene waardoor de aggressiviteit ten kwade is geworden. De natuur op zich zelf is niet goed of slecht, maar de menselijke geest heeft het probleem van de aggressiviteit gecompliceerd gemaakt. De aggressiviteit, die zijn wortels tot diep in het menselijke hart heeft, zelfs bij allen die menen niet aggressief te zijn. Jezus zegt tegen de farizeeërs: „Jullie willen me doden". De farizeeërs antwoordden: „U bent niet goed bij uw verstand, niemand denkt erover U te doden". De bijbel wijst onbewuste aggressiviteit aan: de aggressieve krachten bij de machthebbers die, hoewel niet eo ipso aggressief, toch de moordenaars zijn. De bijbel maakt ons onze aggressiviteit bewust, zoals in het woord van Nathans: „gij zijt die mens", dat hij tot David sprak toen deze zijn macht had misbruikt tot plegen van overspel en moord. Jezus maakte al die om bestraffing vragende mensen duidelijk dat ze zelf schuldig waren, toen ze met de overspelige vrouw bij hem kwamen. Jona, de vrome dienaar van God onder de wonderboom, kon het verschrikkelijke oordeel over Ninevé niet krijgen omdat de stad zich bewust was geworden van zijn schuld. Elke aggressie wekt een reactie op die weer het begin is van een volgende. Het is deze fatale kettingreactie, deze fatale koppeling van de aggressiviteiten die de bijbel laat zien, en evenzo, dat veel impulsen van ons emotionele leven door aggressiviteit worden gewekt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 54

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's