GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 170

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

122

WERELDBEVOLKING EN FYSIOLOGIE VAN DE MENSHEID

Rusland van de twintiger jaren het meest welsprekende voorbeeld is. Sorokin beschrijft hoe in de eerste jaren van de Russische revolutie volledige sexuele ongebondenheid niet alleen was toegestaan, maar officieel werd aangemoedigd en hoe de chaotische toestanden die daar het gevolg van waren tenslotte de regering dwongen tot radicale beperking van de sexuele vrijheid, zodat Rusland nu een meer monogaam, stabiel en Victoriaans gezins- en huwelijksleven kent dan de meeste westerse landen. Na 1930, toen de taak van het inperken der sexuele vrijheden grotendeels was volbracht, begon de creativiteit van het Russische volk weer gestadig toe te nemen. Sorokin beschouwt dit „experiment" op enorme schaal, in betrekkelijk korte tijd onder eenzelfde regime zowel in vrijheid-bevorderende als -beperkende zin uitgevoerd, als een vrijwel niet te verbeteren „laboratoriumproef" die de genoemde stellingen op verrassende wijze verifieert (33). Daartegenover staat het opmerkelijke succes van Gandhi's leer, die sexuele zelfbeheersing (brahmacharya) als één van de hoekstenen van een krachtige samenleving propageerde en in toepassing bracht (34). V. 2. c. Sorokin werpt ook een licht op de vraag waarom het huwelijk overal als het hoogtepunt van het menselijk bestaan en als de meest beslissende factor voor het welzijn van de samenleving wordt beschouwd. 1. Beschouwt men de drang tot creativiteit als het meest duidelijk te onderscheiden kenmerk van het genus mens, door vervulling waarvan de mens het hoogste geluk ervaart, en acht men intelligente beheersing van de omstandigheden, sociale verantwoordelijkheid, onzelfzuchtige zorg en tussenmenselijke solidariteit noodzakelijke eigenschappen voor de ontwikkeling en instandhouding van een gezonde creatieve samenleving, dan zullen deze - niet bij de geboorte kant en klaar ontwikkelde — eigenschappen duidelijk als waardevolle idealen moeten worden aangeprezen en geaccepteerd, willen zij een krachtig motiveringseffect opleveren. Dit gebeurt door de opvoeding, die een heel stelsel van wetenschappelijke, filosofische, religieuze, morele, esthetische en sociale waarden opbouwt, waarheen de mens streeft. Maar dit streven is alleen mogelijk in de mate waarin de instinctief bepaalde strevenswaardige doeleinden, in de eerste plaats het sexuele, een relatieve minderwaardering ondergaan. Toewijding aan sex

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 170

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's