De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 84
De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.
waardeering en eene aesthetische aandoening zal wezen, dan moet het
Werturteil, dat zich daarin uitspreekt, op een Seinsurteil gebaseerd zijn.
En dan keert vanzelf die diepe gedachte terug, welke wij boven bij alle
volken, in alle godsdiensten en alle wijsgeerige stelsels aantreffen: de
rechtsorde is gebaseerd op de zedelijke orde en deze staat in verband
met de kosmische en de goddelijke orde, die alle dingen beheerscht.
Het burgerlijk recht heeft het volkenrecht tot achtergrond, het wijst op
een wet der natuur terug, het wortelt in het natuurrecht, en is openba
ring van de eeuwige wet, die ontstaan is tegelijk met den goddelijken
geest. Daarom gaf Emil Lask van de rechtsphilosophie deze definitie: zij
is die Aufsuchung des transzendentalen Ortes oder der typischen
Wertbeziehungen des R echts, die Frage nach seinem Eingespanntsein in
einen Weltanschauungszusammenhang.
Deze uitspraak: 'de rechtsorde is gebaseerd op de zedelijke orde en
deze staat in verband met de kosmische en de goddeUjke orde, die
alle dingen beheerscht', dat is de wetsorde naar de wetsidee van
Dooyeweerd.
De volgende 'stemmen' behoren tot de zeer grote rubriek: kerk
en theologie. De betekenis daarvan was, dat zij samen de typische
gereformeerde geloofsontwikkeling in die tijd aankondigden.
In Stemmen des Tijds lieten de gereformeerde theologen zich
minder horen dan de ethische en confessionele theologen uit de
Hervormde Kerk. Die gereformeerde theologen schreven namelijk
vooral in hun eigen Gereformeerd Theologisch Tijdschrift (in het
vervolg aangegeven met: G.T.T.), dat het orgaan werd van de
Vereeniging van Predikanten van de Gereformeerde Kerken in
Nederland.
Deze vereniging werd op 20 september 1910 te Utrecht
opgericht. Prof. L. Lindeboom, de uit de Afscheiding afkomstige
'tegenstander' van Kuyper en ook wel van Bavinck, werd haar
eerste voorzitter. De vereniging droeg veel bij tot de eenwordhag
der kerken uit de traditie van de Afscheiding en van de Doleantie.
Maar tevens bevorderde zij de dominocratie in de gereformeerde
wereld, terwijl de interne meningsverschillen tussen de theologen
veelal op de kerkelijke vergaderingen werden uitgevochten na
eerdere discussies in deze vereniging.
Wij luisteren vooral naar de stem van de predikant J.G. Ubbink
(18751944). Deze zocht de kritische discussie op 'om in helder
water te geraken', maar verdronk tenslotte in het troebele water
van de subjectivistische filosofie. Als inteUigent man reflecteerde hij
80
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's