De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 416
De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.
En vooral in de Nederlanden werd de heilige mis afgewezen en het
avondmaal een gedachtenis-maaltijd genoemd. Maar de heilige
Godgeleerdheid, de heihge Schrift en het bijzondere ambt bleven
bij A. Kuyper in ere, terwijl K. Schilder nadruk legde op de
betekenis van de ware belijdenis van de ware kerk.
Indien we nu deze tastbare heiligheid en geformuleerde en
onaantastbare waarheid als een restant van de scholastieke
'bovennatuur' afwijzen, en als we deze uitgangspunten niet
aanvaarden omdat ze een houvast willen bieden, dat in onze
werkelijkheid niet te vinden is, welk religieus perspectief blijft dan
over voor de mens?
Met alle nieuwe gegevens van de geschiedenis, de wetenschap
en het dageUjks nieuws blijft het grondmotief in nieuw gewaad
overeind. De bedreigde schepping, de realiteit van de zondige mens
en mensheid, het verlangen naar verlossing, de eenheid van de
wereld en de kosmos, de waarheid in de woorden en daden van
Jezus en het vertrouwen in de God van hemel en aarde ook in het
uur van onze dood, blijven centrale motieven van de religie voor
alle mensen. Er zijn geen solide wetenschappelijke feiten, die
dergelijke motieven echt weerspreken.
Zonder de bescheidenheid, die ons als schepselen past, en
zonder het vertrouwen als antwoord op Gods openbaring, waarop
we geen beslag kunnen leggen, zie ik geen perspectief voor enige
rehgie en in het geheel niet voor een theologie als wetenschap. De
mens moet antwoord geven, want hij is als antwoordend schepsel
geschapen. De openbaring, ook in ons eigen leven, is echter niet als
een Heilige Schrift ons in handen gegeven. We zullen die
openbaring in de schepping en geschiedenis moeten ontdekken,
zoals we in vele wetenschappen de verborgen wetmatigheid van de
schepping moeten naspeuren. Die openbaring is vaak voor
eenvoudigen van hart gemakkeüjk te vinden, en voor geleerden heel
moeilijk.
Een universiteit is niet een primaire vereiste om antwoord te
geven op die openbaring van God. Voor de theologie als
wetenschap is echter wel in samenwerking met de natuurkunde,
geschiedenis en wijsbegeerte een wetenschappelijke functie
weggelegd. Maar het theologie bedrijven blijft een riskante
aangelegenheid, juist als ze aan een universiteit wordt beoefend.
Zonder de hubris van de gnostiek en de mystiek, zonder de
pretentie van een heilige openbaring, die in feite alleen door
410
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's