GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 54

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 54

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gods, in wien al de schatten der wijsheid en der kennisse

verborgen zijn'.

Kuyper ging nog verder. Volgens hem is er ook een kennis van

God, het 'hoog en heilig middelpunt van het rijk der

Verborgenheden', mogelijk. Omdat wij van Gods geslacht zijn,

volgens Paulus die te Athene enkele Griekse dichters citeerde,

kunnen wij God kennen en dat in onze christelijke wetenschap

verwerken:

Ons eigen persoonlijk bestaan, onze eigen gedachtenwereld, het uitgaan

van ons eigen woord, het uitvoeren van eigen raad en plan, het geeft

ons alles een hulpmiddel aan de hand, om ons in het verborgen bestaan

van onzen God, in den raad dien Hij vormde, in het plan dat Hij

volvoeren wilde, in het woord, waardoor Hij alle ding openbaart, in te

denken, en ten deele zelfs in te leven. Omdat we naar het beeld Gods

geschapen zijn, zijn we in staat de taal, die God spreekt, te verstaan.

Hier vinden we bij Kuyper dus niet alleen het mensvormige spreken

Gods, maar ook de keerzijde, het ten dele op Gods niveau verstaan

van God door de mens. Behalve het gnostieke element van het

neerdalen van het goddelijke in de schepping, vinden we ook

mystiek bij Kuyper: het opstijgen van de mens in het goddelijke.

We komen hier uit bij een motief dat Kuyper al vanaf het ogenblik

van zijn eerste bekering bewoog, bij het: 'o, zoo diep in Gods

bestuur indringen'. In Pro Rege schreef Kuyper daarover op

mystieke wijze:

Niet om afgetrokken kennis is het ons te doen, niet om een veelheid

van weten, niet enkel om een afbeelding in ons bewustzijn van de

wereld om ons heen. Ons bewustzijn kan niet rusten eer het den

levenden God zelf ontmoet heeft; van aangezicht tot aangezicht met

Hem, die niet wijsheid heeft, maar de Wijsheid is, in aanraking is

getreden, en in die aanraking ontwaard heeft, hoe het die heilige,

hooge Wijsheid is, die alle dingen zijn doet, draagt en voleindt.

Samenvattend concluderen we dat de christelijke wetenschap en

wetenschapsbeoefening bij Kuyper verschillende betekenissen had.

Inzake de wetenschap der zienhjke dingen had Christus

betekenis als de eeuwige Logos. Maar de wetenschap op het terrein

der gemene gratie keerde zich in het streven naar stelsels, zoals de

evolutieleer, tegen Christus. Het Christendom bevrijdt en stimuleert

50

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 54

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's