Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 265
We ontdekken in deze opvatting van de wetenschap, namelijk als het
opsporen en nadenken van Gods gedachten in de kosmos, de metafoor
van de Romantiek, die de werkelijkheid als een boek met een verhaal
zag. In de organische werkelijkheid las de religieuze romanticus Gods
gedachten.
In de Tweede Kamer der Staten-Generaal zei Kuyper daarover als mi-
nister van Binnenlandse Zaken (en Onderwijs), maar tevens ook als een
christelijk hoogleraar in de wetenschapsleer:
'In den beginne was de Logos en die Logos was God en zonder
dien Logos is niets geschapen; daaruit volgt, dat in het geschapene
niet de brute stof is geschapen maar in ouderlingen samenhang,
en de werking daarvan is het product van denken. Voor ons is
God de Oerdenker van alle gedachte, die in den kosmos ligt uitge-
drukt, en heeft wetenschap ten doel om hetgeen daarin uitgedrukt
ligt met ons denkend bewustzijn op te nemen en niet te rusten, eer
wij dat in volkomenheid en in organischen samenhang in ons ei-
gen bewustzijn kunnen terugvinden.'
Vooral in zijn Encyclopaedie werd dit gezichtspunt zeer stellig naar vo-
ren gebracht. Een ongeregelde vrijheidsstrijder, de franc-tireur van de
frans-duitse oorlog die zonder pardon of proces de kogel kreeg, werd
genoemd wie in de wetenschap een ander doel had dan het nadenken van
Gods gedachten.
In dit wetenschappelijk hoofdwerk van Kuyper, schreef hij:
'Wie iets anders beoogt dan de organische gedachtenwereld, die
in de kosmos ligt, zoolang in en na te denken, tot zijn eigen ge-
dachtenwereld volkomen aan die vóór hem en buiten hem be-
staande gedachtenwereld beantwoordt, is geen man van weten-
schap, maar een wetenschappelijk avonturier; een franc-tireur,
geen ingelijfde in de heirschare der denkers.'
Wie het zo kras zegt, voelt zich zeker. Die zekerheid had Kuyper niet
uit de bijbel of van Calvijn. Hij gaf hiermee gedachten weer die met
name in Fichtes Wissenschaftslehre wortelden.
De Encyclopaedie der Heilige Godgeleerdheid behandelde Fichte niet
apart, maar dit werk begon wel met Fichte. Kuyper kende Fichte wel,
en heeft in ieder geval zijn gedachten direct of indirect overgenomen.
Om de gereformeerde theologie 'weer wakker te schudden en in rap-
port te brengen met het menschelijk bewustzijn, gelijk zich dit aan het
einde der 19e eeuw ontwikkeld heeft', ging Kuyper uit van de organolo-
259
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's