GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 30

De geschiedenis van het Paedologische Instituut in Amsterdam 1931-1989

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

schrijven valt, laat zich bijna vijftig jaar na dato, moeilijk

achterhalen. Een feit is in ieder geval dat het financieel met

het P.i. voor de oorlog ook al niet goed ging. Ondanks ver-

woede pogingen van Waterink op allerlei terreinen te be-

zuinigen, slaagde hij er keer op keer niet in de exploitatie

van het P.I. rond te krijgen. Zo is bijvoorbeeld nu nog te

achterhalen dat het P.I. het jaar 1934 afsloot met een nade-

lig saldo van maar liefst ƒ41.063,35. Het Bestuur van de

Vereeniging zal hem dit niet in dank hebben afgenomen,

maar de Bestuursleden zullen er ook niet van wakker heb-

ben gelegen. De andere stichtingen konden namelijk vaak

zeer gunstige exploitatie-rekeningen overleggen. Zo was, in

hetzelfde jaar dat het P.I. zo'n verlies leed, de winst van bij-

voorbeeld 's Heeren-Loo bijna vijftigduizend gulden en liet

de exploitatie-rekening van Loozenoord een batig saldo

zien van ruim dertigduizend gulden. De Vereenigingskas

kon dus wel tegen een stootje!

Toch ziet Waterink het onmogelijke in van deze situatie

en besluit contact op te nemen met het Bestuur over een

reorganisatie. Voor het 'gezondmaken' van het P.I. ziet

Waterink drie mogelijkheden:

i. 'Opvoering van het aantal verpleegdagen in de eerste en

tweede klas;

2. Vereenvoudiging van de heele structuur van de inrich-

ting en het voeren van het bedrijf op minder gecompliceerd

niveau;

3. Een totaal nieuwe structuur, waarbij een eenheid ge-

vormd wordt van psychotechnisch en paedologisch labora-

torium enerzijds en Instituut als observatie-inrichting an-

derzijds'.

Na het Bestuur te hebben uitgelegd dat de eerste twee mo-

gelijkheden in de praktijk onhaalbaar zijn, pleit Waterink

voor de derde oplossing. Het aantal op te nemen kinderen

zou bij deze oplossing weliswaar terug lopen tot twintig a

dertig, maar bood wel de garantie het wetenschappelijk

werk te continueren. Na een vol jaar discussie wordt uitein-

delijk ook deze oplossing ten grave gedragen en komt er

een veel radicalere oplossing op tafel. Het lijkt Waterink het

28

T^ ^Q ü

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's