Medische psychologie - pagina 28
10 jaar samenwerken in het VU-ziekenhuis. Jubileumboek ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de afdeling/vakgroep medische psychologie.
26 Van der Ploeg
Controle
Na de primaire beoordeling volgt onmiddellijk de zogeheten secundaire beoordeling.
De persoon vraagt zich af: "Hoe kan ik controle herwinnen of controle verwerven?",
"Wat kan ik doen om deze situatie of gebeurtenis te beheersen?" Deze secundaire
beoordeling is een wezenlijke en noodzakelijke aanvulling op het primaire proces van
betekenisverlening. Er zullen besluiten genomen moeten worden over de vele
mogelijkheden om de stressbron te hanteren. Immers, de beoordeling: dreiging,
verlies, neutraal of uitdagend, hangt mede af van de mate waarin we denken dat we
controle kunnen (gaan) uitoefenen. De persoon zal met behulp van zogeheten
copingstrategieën en copingvaardigheden de situatie of gebeurtenis onder controle
proberen te krijgen.
Algemene ideeën en overtuigingen over de eigen competentie en mogelijkheden om
velerlei situaties te kunnen hanteren, zoals zelfvertrouwen, controleerbaarheid van
een situatie, en interne 'locus of control' (interne beheersing of gerichtheid) zijn
voorlopers van secundaire beoordeling. Mensen die op hun eigen vaardigheden om
problemen op te lossen vertrouwen, zullen minder snel dan anderen een situatie als
'bedreigend' ervaren. Omgekeerd zullen bijvoorbeeld pessimisten vlugger de
betekenis 'dreiging' gebruiken; dit zal ook hun gevoel dat zij een situatie onder
controle kunnen krijgen (ongunstig) beïnvloeden. Persoonlijke ontwikkeling, de
individuele geschiedenis van mensen bij het omgaan met problemen en de
persoonlijkheid hebben dus invloed op zowel de primaire als de secundaire
beoordeling.
Coping
Bij de secundaire beoordeling wordt in feite de balans opgemaakt van alle mogelijke
manieren om controle te kunnen herwinnen of te verwerven, dat wil zeggen: coping.
Hiermee worden alle cognitieve en gedragsmatige strategieën bedoeld die mensen
gebruiken om om te gaan met interne en externe stressbronnen. Twee belangrijke
vormen van coping worden onderscheiden:
1. probleem- of taakgerichte coping, en
2. emotie- of individugerichte coping.
Probleemgerichte coping impliceert dat feitelijke veranderingen worden aangebracht in
de verstoorde relatie tussen omgeving en persoon. De 'stress zelf wordt aangepakt.
Voorbeelden zijn: het veranderen van de situatie, het nemen van risico's om de
stressor tegemoet te treden, actief informatie gaan zoeken, actief emotionele steun
gaan verwerven, vermijdingsgedrag vertonen.
Emotiegerichte coping heeft als doel: de reductie of de beheersing van de emotionele
spanning die door de stress wordt opgeroepen. In mindere mate zal men proberen om
de omgeving of de stressbron te veranderen. Bij emotiegerichte coping gaat het vooral
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's