Aardwetenschappen aan de Vrije Universiteit 1960-2001 - pagina 230
veerd geraakt door het toenemend technisch-administratieve karakter van zijn
taak, waaronder de steeds complexer wordende roostering van studieprogramma's
en onderwijsruimten en het opstellen van studiegidsen. Aan hem wordt, in ver-
band met de toegenomen taken van de commissie, nu de functie van ambtelijk
secretaris van de examencommissie toevertrouwd. Daarnaast blijft hij een belang-
rijke en van studentenzijde zeer gewaardeerde functie vervullen in de studiebege-
leiding van jongerejaars studenten en continueert hij zijn werkzaamheden op het
terrein van de studievoorlichting. In het najaar van 1994 wordt Rondeel aangesteld
als onderwijsmanager. In de tussentijd zijn het bestuurslid Biermann en beheerder
Renkema die veel van de praktische zaken rond het onderwijs voor hun rekening
nemen. Zo worden de OER's Geologie en Fysische Geografie opgesteld en op 4 mei
1994 door de Raad vastgesteld (de OER Milieuwetenschappen zal pas in september
1995 volgen). In de loop van 1993 zijn verder de eindtermen en algemene deside-
rata voor de opleidingen geherdefinieerd en is het 2-jaar onderwijs in richting I, in
verband met een onregelmatig verdeelde studielast en een teveel aan keuzemoge-
lijkheden, geherstructureerd. Tevens is de omvang van het veldwerk Italië in de als
onvoldoende studeerbaar ervaren hydrolo-gische specialisatierichting terugge-
bracht van 8 naar 5 studiepunten.
Met de benoeming van Rondeel tot onderwijsmanager (oorspronkelijk voor 0,3 van
de werktijd, vanaf 1996 voor 0.5) wordt de eerste stap gezet op weg naar een pro-
fessioneel onderwijsmanagement binnen de faculteit. Maar die weg zal (Rondeel
treedt eind 1999 terug) niet zonder de nodige problemen verlopen. Dat hangt in
de eerste plaats samen met het feit dat er op twee gedachten wordt gehinkt. Het
faculteitsbestuur zoekt allereerst iemand die een aantal praktische taken voor zijn
rekening kan nemen, zoals de programmering en roostering van het onderwijs en
het verzorgen van de studiegidsen. Er is weliswaar ook sprake van een functie als
adviseur van het bestuur, maar die blijft betrekkelijk vaag. En mandatering van
formele bevoegdheden aan de onderwijsmanager valt voorlopig geheel buiten de
gezichtskring. Van zijn kant is Rondeel terughoudend als het gaat om de omvang
van zijn inzet. Voorlopig overstijgt de functie van onderwijsmanager nauwelijks die
van de onderwijscoördinator uit het verleden. Mede naar aanleiding van overwe-
gingen ontvouwd door het CvB, legt het faculteitsbestuur Rondeel in het najaar
van 1995 de gedachte voor of de functie van onderwijsmanager niet op full-time
basis en met verdergaande bevoegdheden zou moeten worden vervuld. Voor
Rondeel persoonlijk is dat, ook al stemt hij in met een vergroting van zijn inzet tot
0.5 fte, op dat moment een brug te ver en faciliteiten stelt hij boven bevoegdhe-
den. In zekere zin tot opluchting van het bestuur. Want hoewel er bepaald waarde-
ring is voor zijn onderwijskundige ervaring en inzichten heeft Rondeel ook de
reputatie soms wel erg hard van stapel te lopen. In de loop van de jaren zullen er
zich, terwijl het ambitieniveau van de onderwijsmanager toeneemt, in de verhou-
ding met het faculteitsbestuur in toenemende mate wrijvingen voordoen. En dat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 268 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 268 Pagina's