Een handvol filosofen - pagina 210
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
206 y B Filosofen van de systematische vakken
gaan denken dat 'het kruis van Christus, waarvan Paulus zegt, dat het daarop aan
komt, zijn betekenis verhest en dat een leerhng van Kuitert straks op weten
schappehjke gronden zal beweren, dat het onbelangrijk is, of de Heer waarlijk is op
gestaan' Volgens Van Riessen maakte de Schrift 'ons duidelijk dat hetgeen m Genesis
staat geschied is Daarmee is deze kous af en deze [Kuiterts] wetenschap weerlegd'
En even verder 'ik beklaag zijn [Kuiterts] leerlingen, die verleid worden om in de
wetenschap het criterium te zoeken voor de beoordeling van wat in de Heilige
Schrift IS zoals het gezegd wordt, en wat niet is zoals het gezegd wordt' '''
De rector van de Vrije Universiteit, prof De Gaay Fortmann, was na het lezen van
Van Riessens artikel dermate verontwaardigd dat hij hem schreef 'Ik acht het binnen
de universiteit onaanvaardbaar dat een collega zo over een collega schrijft' De rector
besloot zijn brief met de opmerking dat hij Van R iessens artikel in strijd achtte met
de 'zorgvuldigheid, die in het wetenschappelijk en collegiaal verkeer betaamt' Van
Riessen, waarschijnlijk enigszins geschrokken van de scherpe terechtwijzing door de
rector, schreef per omgaande terug dat hij het 'christenzijn' van Kuitert met in twij
fel had willen trekken, maar dat hij zijn kritiek op Kuiterts opvattingen van a tot z
handhaafde ^'
In maart 1967 kwam op initiatief van de rector een gesprek tot stand tussen Van
Riessen en Kuitert, in aanwezigheid van de theologen Berkouwer en Schippers Hoe
wel Kuitert vond dat zijn integriteit was aangetast en Van R iessen verklaarde dat dit
nooit zijn bedoeling was geweest, kwamen zij inzake hun Bijbelvisies geen stap dich
ter bij elkaar Integendeel, het gesprek verliep dermate slecht, dat Kuitert aan het eind
ervan boos en zonder te groeten wegliep Volgens Kuitert was het gesprek vruchte
loos gebleken, omdat Van Riessen zijn opvattingen over de Bijbel met voor discussie
vatbaar achtte, terwijl Van Riessen het mislukken ervan weet aan de partijdigheid van
de (niet bij name genoemde) gespreksleider ^^
Vlak voor het gesprek m maart was een tweede artikel van Van Riessen over Kui
terts theologie verschenen, maar daarover werd niet gesproken omdat Kuiert het nog
met had kunnen lezen In dit vervolgartikel stelde Van R iessen 'In de theorie van
Kuitert IS nergens sprake van de Bijbel als Gods Woord' Volgens Van Riessen werd
de Bijbel gedegradeerd tot een getuigenis van mensen, wat hij 'een van de meest
schrikwekkende verschijnselen van deze tijd' noemde en dat als eigenlijke oorzaak
had dat 'de christen zozeer begint te lijken op de wereldse mens en zozeer ver
vreemdt van hetgeen de Bijbel ons tekent als het leven van de christen''' Na dit twee
de artikel was de verhouding tussen de twee heren er niet beter op geworden Het
spaakgelopen gesprek heeft nooit een vervolg gekregen ^*
In de Centrale Interfaculteit kon Van R iessens Bijbelbeschouwing destijds waar
schijnlijk op enige aanhang rekenen, maar kritiek was er ook Tijdens een stafcollo
quium in 1976 of 1977 hield Blauw, hoogleraar sociale filosofie en voordien hoogle
raar niet westerse godsdiensten, een inleiding over 'Mythos en Logos', waarin hij
een opmerking maakte over het mythisch karakter van de eerste hoofdstukken van
Genesis Toen Van R iessen in de discussie begon over de historiciteit van Genesis,
24 Van R iessen Kieken , p 2
25 Blief van De Gaay Formann aan Van R iessen (30 december 1966) en de antwoordbrief van Van R iessen (31
december 1966), in archief Van R iessen, doos 14, map Senaat
26 Zic brief van Van R iessen aan Kuitert (21 maart f967), in archief Van R iessen doos 14 map Senait
27 Van R iessen, De Bijbel, Gods Woord', pp 9, 11
28 Deze informatie kreeg ik in een gesprek met Kuitert (29 april 2009) Meer over de confrontatie tussen Van
Riessen en Kuitert in G J Peelen Kuiten - een biografie (te verschijnen), hoofdstuk 10
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's